Friday, August 31, 2007

Laluan Silam Kafilah Hujjaj

Kenangan di Qal'ah Al-Hisa, Tofilah Region (South Jordan)

Tanah Jordan yang termasuk di dalam dataran Syam menjadi laluan perhubungan para jemaah haji dari Turki dan bumi Syam ke Madinah dan Mekah sejak zaman berzaman. Sebelum penguasaan kerajaan Turki Uthmaniah di dataran Syam, para jemaah haji melalui jalan yang dikenali sebagai King's Highway (Tariq Muluki) untuk ke Mekah.

Peta menunjukan Tariq Muluki (King's Highway) yang berada di tanah Jordan.
Laluan ini bermula dari Sungai Furat (Syria) melalui Jordan dan berakhir
di Ramses (Mesir). Ia merupakan laluan silam penting dan turut digunakan oleh
jemaah haji sebelum dan di awal era kerajaan uthmaniah
.


Tariq Muluki merupakan jalan perdagangan silam yang menghubungkan Sungai Furat terus ke Ramses di Mesir. Jalan tersebut bermula di Furat menganjur ke Tadmur, Damsyiq, Bosra, Madaba, Karak, Shawbak, Eilat (Aqaba), Sinai dan terus ke Ramses di Kaherah, Mesir. Jemaah haji pada ketika dahulu memilih jalan ini melalui Eilat dan terus mengambil jalan laut untuk ke Madinah dan Mekah.

Ketikamana era kerajaan Turki Uthmaniah menguasai dataran Syam iaitu termasuk negara Syria dan Jordan, mereka telah membuka jalan baru untuk memudahkan para jemaah haji menuju ke Mekah. Jalan baru tersebut dikenali sebagai Tariq Sahrawi atau Jalan Padang Pasir yang lebih memudahkan laluan hujjaj (jemaah haji) untuk ke bumi Hijaz yang menempatkan 2 masjid suci umat Islam itu.

Hasilnya, kerajaan Turki Uthmaniah telah dibina beberapa kota di sepanjang laluan baru tersebut untuk tujuan keselamatan dan kemudahan kepada jemaah haji.

Kesannya, terdapat 6 buah kota yang masih boleh dilihat hingga ke hari ini yang pada suatu ketika dahulu digunakan oleh para hujjaj yang berjalan secara berkafilah dari Turki dan Syam menuju ke tanah Hijaz untuk menunaikan umrah dan haji.

Kota-kota tersebut ialah : Qal'ah Fudayn (di Mafraq- Fudayn adalah nama lama bagi Mafraq), Qal'ah Dab'a, Qal'ah Qatranah, Qal'ah Al-Hisa, Qal'ah Ma'an dan Qal'ah Aqabah

3 insfrastuktur utama terdapat di kota-kota tersebut ialah : Menara yang menempatkan askar uthmaniah untuk tujuan kawalan keselamatan para haji dari di serang oleh mana-mana musuh, menyediakan musolla di dalam kota, menyediakan kolam takungan air untuk kegunaan para jemaah haji. Kebiasaanya kolam terletak di luar kota dan dibina saliran air masuk ke perigi yang terdapat di dalam kota.

Qal'ah Al-Hisa salah satu contoh dari 6 kota yang terdapat di Jordan

Qal'ah Al-Hisa (Kota Al-Hisa) terletak kira-kira 155 Kilometer dari Amman. Berada di dalam Tofilah Region. Kota ini terletak agak tersorok dari laluan utama ketika ini. Iaitu 3 kilometer ke arah padang pasir subur dari jalan utama.

Gambar-gambar Kota Al-Hisa dari sudut luar dan dalam. Menara di pintu utama digunakan oleh para askar untuk tujuan kawalan keselamatan. Terdapat juga Arrow Slipt.di sekeliling dinding kota.

Musolla yang terdapat di dalam kota. Kelihatan mihrab yang menunjukkan arah kiblat
menghala ke Makkatul Mukarramah


Burkah Maa (Takungan Air) yang terdapat diluar kota. Terdapat saliran air dari
pusat takungan ini terus ke dalam kota.



Perigi yang terdapat di dalam kota (berada di tengah-tengah). Digunakan oleh para hujjaj
untuk kemudahan minum, berwuduk dan lain-lain.


2 komen:

Anonymous said...

5 qal'ah lagi tu same gak ke insfrastktur ciri2nye...akan2 datang leh cite 5 qal'ah lain tu,tapi kalo lebih kurang same je tak pe le...:)

Anonymous said...

salam guli guling dear,
terima kasih terus melawat blog ni, memberi sokongan dan terus mengomen..

5 kotak lagi tue lebih kurang sahaja bentuknya dan ciri2nya..alhamdulillah saya pernah jejak semua kota tersebut..gambar2 semua ada dalam kotak yang sedang dikargo k malaysia..nnt lepas raya boleh berkongsi mcm2 lagi.. InsyaAllah