Saturday, August 4, 2007

Iklan : Amazing Damascus


Amazing Damascus
::Kota Tertua di Dunia::

Anda belum pernah ke Damascus? Atau sudah ke Damascus tetapi belum puas berjalan di bandar tersebut? Sudah pergi tetapi belum mengetahui ‘isi’ sebenar bandar tertua di dunia itu?

Inilah peluang keemasan dan berganda untuk anda.. Ikutilah penjelajahan menarik ke seluruh kawasan Damascus. Anda tidak akan dapat peluang pengetahuan ini walaupun dari pelajar-pelajar Malaysia di Damascus sendiri..

Sertai kami untuk menyingkap 1001 rahsia sejarah ketamadunan di Damascus..

Walking Tour Salhiyah
Melihat kesan sejarah di Salhiyah. Nebi Yunus, Turba At-Tikritiyei, Madrasa Jarkasiye, Maristan Al-Qamariyei, Imaret Sultan Suleiman, Hanabila Mosque, Madrasa Omariye, Madrasa Morsideyei, Makam Salam Ar-Raqqi, Makam Mahyuddin Ibn Arabi, Hammam Al-Moqadam

Walking Tour Old City Damascus
Pengalaman menarik menjelajah sekeliling kota lama Damascus. Menjejaki 9 pintu utama kota lama tersebut. Bab An-Nasr, Bab Faraj, Bab Faradis, Bab Salam, Bab Touma, Bab Sharqi, Bab Khaisan, Bab Saghir & Bab Jabiye. Menjejaki kesan sejarah lama di dalam kota Lama Damascus yang terbahagi kepada Muslim Kuarter, Kristian Kuarter dan Yahudi Kuarter. (Termasuk beberapa gereja lama yang masih kekal)

Kota Lama Damascus [Khans, Madrasah]
Menjejaki sebahagian besar kota Lama Damascus. Berkunjung ke kawasan Khans yang menjadi pasar utama selepas Souq Hammidiyah. Khan Al-Dikka, Khan Jaqmaq, Khan Assad Pasha, Khan Sulaiman Pasha, Khan Al-Zait, Khan Zafaranjiye, Khan al-Sadraniye dan banyak lagi. Melihat kesan Madrasah lama seperti Madrsah Nuriye, Madrasah Adiliye, Madrasah Zahiriye, Madrasah Jaqmaqiye, Madrasah Abdullah Azam dan lain-lain. Kesan tinggalan Rum Propyleum dan Damascus Castle di tawan oleh Sallahudin Al-Ayubi.

Makam Para Anbiya’ dan Sahabat
Ziarah Makam para Anbiya seperti Nabi Yahya a.s, Nabi Hud a.s, Nabi Khidir a.s, Nabi Yunus a.s, Nabi Zulkifli a.s, perkampungan Hawa isteri Nabi Adam di Bayt Naim dan kesan tapak kaki Rasulullah di Qadam Asali. Ziarah Makam para sahabat seperti Zu Makhmar, Abu Hurairah, Abi Darda’, Abdullah Umm Makhtum, Muaz bin Jabal, Bilal bin Rabah, Dirar Al-Azwar dan banyak lagi. Ziarah Makam Sallehudin Al-Ayubi dan Ahli Bayt Nabi- isteri baginda Umm Salamah dan Umm Habibah serta anak, cucu dan cicit baginda. (Zainab, Ruqayyah, Fatimah dan lain-lain). Makam para Ulamak- Ibn Asakir, Ibnu Kathir.

Masjid-Masjid Lama
Masjid Umawi Damsyiq, Masjid Sanjaqdar, Masjid Sinan Pasha, Masjid Derwish, Masjid Qaimariye, Masjid Khalid Al-Walid (Masjid pertama dibina oleh Khalid ketika tiba di Damascus), Masjid Hisham, Masjid Qali, Masjid Murad Pasha dll. Kebanyakkan masjid adalah dari senibina Umawiah, Mamluk dan Turki Uthamiyah serta beberapa dari Seljuq.

Rumah/Istana Uthmaniyah
Azem
Palace, Dahdah Palace, Beit Sibai, Beit Nizam

Lain-Lain
Lawatan ke Muzium Negara Syria, Muzium Tentera Syria, Walking Tour kawasan Midan (Masjid serta senibina lama), ke kawasan Reef Damsyiq seperti Salmiah, Daraiya (Makam Sukhainah), Miqdad dan Saidah Zainab.

Pakej semurah USD 140 (pengangkutan, hotel, makan 3x sehari, tiket masuk ke lokasi lawatan) anda mendapat manfaat ilmu dan pengalaman yang pastinya menarik selama 3 hari di Damascus.

(Harga Pakej tidak termasuk Tax Keluar Jordan dan Visa untuk mereka yang tidak mempunyai Iqamah Thanawi. Pakej ini terbuka untuk semua pelajar Malaysia di Jordan dan pelajar-pelajar Timur Tengah atau tetamu-tetamu dari Malaysia yang sedang bercuti di Jordan)

Berminat? Daftar nama anda sebelum 25 August 2007 kepada wakil berikut :

HAZIMIN (079-6964186, 077-7249224)
ZAID (077-7184339)
SALMA (079-6921321)

Emel: haziminzaid_tt@yahoo.com

Tarikh Lawatan : 26-28th August 2007 (Ahad-Selasa)

0 komen: