Tuesday, August 21, 2007

Kesan Sejarah Islam di Kota Shawbak

Kota Shawbak

Shawbak terletak di dalam muhafazah Ma'an iaitu sebuah kawasan selatan negara Jordan.

Di pekan kecil yang subur ini terdapat sebuah kota pertahanan lama yang dikenali sebagai Qal'ah Shawbak (Kota Shawbak). Ia merupakan kota-kota pertahanan terbesar yang masih kekal di negara Jordan. Senibina kota ini menyamai senibina Kota Karak yang terdapat di muhafazah Karak.

Kota ini dipercayai dibina ketika zaman salib iaitu pada tahun 1110 oleh Baldwin I. Bukit ini dikenali ketika zaman Salibi dengan nama Jabal Releas (Montreal). Kota ini pernah diduduki oleh 6000 kristian pada suatu ketika.

Kota ini pada asalnya dibina bertujuan untuk menguasai wilayah selatan. Raja Baldwin I mendapat maklumat dari Raja Quds Kristian bahawa laluan di sepanjang jalan Shawbak merupakan laluan strategik yang dikenali sebagai Tariq Muluki (King's Highway) yang terkenal sebagai laluan perdagangan yang menghubungkan Mesir dan Sungai Furat di Syria.

Pada tahun 1189, tentera Sallehuddin Al-Ayubi bergerak dari Mesir dan tiba di Shawbak lalu mengepung kota ini. Pada ketika itu kota ini amat terkenal sebagai kubu tentera salib yang kuat dan mantap. Tentera Sallehuddin mengepung kota ini untuk meninjau sejauh mana tahap kehebatan kota ini. Setelah itu Sallehuddin telah berjaya menawan kota ini setelah mengepung dalam tempoh yang lama dan menyebabkan bekalan makanan dan air terputus sehingga menyebabkan mereka terpaksa menyerah kalah kepada tentera Islam.


Selepas zaman Sallehuddin Al-Ayubi berakhir. Kota ini terus dikuasai oleh kerajaan-kerajaan Islam. Kerajaan Mamluke telah berperanan membangunkan kota ini. Antara perubahan-perubahan yang telah dilakukan oleh kerajaan Islam setelah menguasai kota ini ialah:

1. Mengubah ruang mahkamah ketika zaman Salib kepada kelas pengajian Al-Quran untuk anak-anak Islam.

2. Mengukir ayat-ayat suci Al-Quran di dinding-dinding kota.

3. Bilik-bilik, lorong rahsia dari puncak kota ke kaki bukit terus dipelihara dan digunakan oleh kerajaan Islam disebabkan perkara yang mempunyai banyak manfaat dan ianya tidak perlu dirobohkan.

Begitulah kehebatan tentera-tentera Islam terdahulu.

Kekuatan tersebut akan kembali dimiliki oleh umat Islam suatu ketika nanti. Bila?

Sekiranya pada ketika dahulu dicatatkan bahawa kawasan kem tentera-tentera Islam pada awal subuhnya sudah bercahaya dan mereka bangun untuk Qiamullail dan solat subuh. Kekuatan mental dan fizikal yang amat hebat. Hubungan yang baik dengan Allah. Bantuan yang terus Allah beri untuk mereka.

Begitukah keadaannya pada ketika ini?

2 komen:

Anonymous said...

cantik sungguh kota shwbak tinggi dpuncak...msti kalo dok situ cantik tgk pmandangan kan :)
hebat sungguh pjuang2 islam dulu,tgk binaan kota leh agak sure hebat2 pjuang2 dulu...nak banding skarang cam langit ngn bumi,sakit fzikal dah satu hal,bmacam2 jenis sakit ade,plak tu nak qiam sx sminggu pun jenuh gak bkira,tmasuk la diri sndri...

Anonymous said...

salam guli guling,
mmg cantik pemandangan dr atas kota tersebut. semoga semangat pejuang Islam terdahulu menyerap masuk ke tentera-tentera Islam sekarang..