Monday, February 11, 2008

Kembara Syria- Episod I

Masjid Umari di Kota Lama Bosra, Selatan Syria.
Tapak asal masjid ini merupakan Kuil Rum dan Gereja Byzantium yang telah diubah menjadi
masjid ketika penguasaan kerajaan Islam. Masjid ini telah diubahsuai pada tahun 506 Hijri



Coaster mula meninggalkan bandar Mu'tah pada jam 5.40 pagi. Lewat satu jam 10 minit dari masa yang tercatat di kertas. Cuaca pagi di Mu'tah pada hari tersebut amat memedihkan kulit. Sejuk yang amat sejuk.

Abu Basil dan Coasternya
Abu Basil. Atau nama penuhnya Naseer Abd Rabbah 'Udah Ash-Shamasein dari kabilah Al-Khirseh
menjadi orang terpenting dalam pengembaraan kali ini. Coaster Toyota keluaran 2005 kepunyaannya telah kami sewa untuk penjelajahan5 hari ke bumi Syria. Jika komunikasi dengannya baik, maka lancarlah kembara kali ini. Jika sebaliknya, banyaklah 'pantun-pantun' terpaksa direka.

Mu'tah menuju ke Irbid

Perjalanan dari Mu'tah ke Tariq Sahrawi memakan masa hampir 35 minit. Lebuhraya Qatranah
menuju Karak sudah hampir siap sepenuhnya. Projek lebuhraya yang sudah hampir 3 tahun berjalan bakal memberi kemudahan perhubungan yang baik ke muhafazah Karak. Walaupun sudah hampir setahun melihat tulisan Tahwilah pada pertengahan lebuhraya, namun projek terus berjalan dan kini ianya hampir siap. Siap dan diberikan percuma kepada rakyat Jordan khususnya Karakian untuk 'menikmatinya'.

Dari persimpangan Qatranah coaster terus menuju ke bandar Amman. Abu Basil berhenti sebentar
di Daba'a atau dikenali dikalangan pelajar Malaysia sebagai Jabal Qahwah. Di kawasan tersebut terkenal dengan gerai-gerai di tepi jalan yang menjual minuman panas iaitu Teh dan Kopi. Abu Basil 'pekena' kopi pekat untuk memberi 'kesegaran' pada mata dan tubuhnya.

8.50 pagi coaster tiba di Duwwar Kubah, Irbid. Disitu 6 orang peserta kembara Syria dari
Irbid sudah sedia menunggu. Lengkaplah peserta kembara Syria seramai 16 orang bersiap sedia untuk memulakan pengembaraan ke bumi Syria. Setelah 10 minit berada di Duwar Kubah, coaster mula bergerak meninggalkan bandar Irbid menuju ke Ramtha.

Ramtha merupakan pekan kecil yang terletak di dalam muhafazah Irbid. Ia merupakan liwa' besar selain Liwa' Kurrah dan Liwa Bani Kinanah' yang berada di dalam Irbid, utara Jordan. Ramtha menjadi laluan penting yang menghubungkan negara Jordan dan Syria (Old Border). Sebelum kewujudan sempadan Baru Jaber-Naseeb, Ramtha satu-satunya sempadan yang ada untuk menyeberang ke tanah Syria.

Tasrih Coaster

Untuk memasuki negara Syria dengan kenderaan umum biasa dari Jordan, Beberapa urusan perlu
diselesaikan di Hai'ah Tanzim Qataa' Alnaqlil Am atau Public Transport Regulatory Commission (PTRC) di Jordan. Pemandu perlu mendapatkan pelepasan yang dikenali dengan Tasrih Li Safarah Wahidah Kharij Balad. Surat tersebut telah dimohon 3 hari sebelum perjalanan dan sudah siap semuanya.

Apabila tiba di sempadan Ramtha-Dera'a, kami terpaksa berpatah balik dan menuju ke sempadan
Jaber-Naseeb. Ini adalah kerana, pelepasan keluar dari Jordan hanya dibenarkan menggunakan sempadan Jaber dan ianya tertulis dengan jelas di Tasrih Li Safarah Kharij Balad. Perkara ini bukanlah tidak diketahui, sedangkan sudah 3 kali sebelum ini perjalanan ke Syria melalui Ramtha dengan Tasrih jelas tertulis perlu melalui sempadan Jaber. Namun kali ini, terpaksa akur dengan keputusan polis iaitu seorang yang berpangkat besar yang berada di pintu masuk kenderaan di sempadan.

Kami terpaksa berpatah balik ke Ramtha dan terus menuju ke Jaber yang berada di dalam muhafazah Mafraq. Perjalanan sejauh 30km dari Ramtha ke Jaber amatlah lembab dengan Abu Basil memperlahankan perjalanan dengan mulutnya tidak berhenti menghisap rokok.

Urusan di sempadan Jaber (Imigresen di Jordan) amatlah mudah. Begitu juga dengan urusan daftar kenderaan, cukai kenderaan dan insurans. Kurang dari 30 minit semua pasport sudah selesai bercop keluar dari negara Jordan melalui Hudud (sempadan) Jaber. Urusan masuk ke negara Syria juga mudah (di sempadan Naseeb). Tambahan lagi hubungan diplomatik Malaysia-Syria amatlah baik. Rakyat Malaysia pula diberi keistimewaan tanpa dikenakan bayaran visa untuk masuk ke negara Syria. Hanya 4 buah negara yang tidak dikenakan bayaran visa iaitu Malaysia, Yugoslavia, Macedonia dan Korea Utara. Selamat tidak menjadi warganegara Republic Congo, kalau tidak USD 256 perlu dibayar untuk mendapatkan visa.

Pengembaraan di Syria bermula
Alhamdulillah, setelah melayan karenah Imigresen di kedua-dua negara, kami selamat masuk ke
negara Syria pada jam 11.40 tengahari.

Misi pertama pengembaraan adalah ke kota Bosra yang
terletak kira-kira 42 km dari sempadan Naseeb. Sebelum bergerak ke Bosra, kami telah pergi ke bandar Dera'a iaitu sebuah muhafazah yang berada di kawasan paling selatan negara Syria. Di Dera'a kami mendapatkan makanan tengahari. Makanan istimewa tengahari tersebut ialah Ayam Broasted dari restoran yang sering menjadi tumpuan di Dera'a.

Misi mencari minyak disel
Perut kami sudah berisi dengan ayam broasted yang amat sedap namun perut bas belum diisi
dengan minyak pada ketika itu. Sesahihnya untuk mendapatkan disel di negara Syria amatlah sukar.

Dua keadaan kebiasaanya apabila melihat stesyen minyak.
1. Stesyen tersebut kosong
dengan kenderaan tanda tiada minyak
2. Kenderaan beratur panjang untuk mendapatkan minyak.


Sepanjang perjalanan dari Dera'a ke Bosra, 7 buah Stesyen minyak kosong tanpa
kenderaan disebabkan tiada bekalan minyak. Kami tiba di Bosra dan terdapat sebuah stesyen minyak yang sesak dengan kenderaan. Setelah menghantar kami di kawasan sejarah Bosra, Abu Basil berpatah balik ke stesyen minyak. Jaraknya tidak jauh, hanya 3 km.

Kesan Sejarah di Bosra

Lokasi sejarah yang menjadi lawatan kami di hari pertama ialah kota Bosra. Kota Bosra
merupakan kota yang amat terkenal dan berpengaruh besar suatu ketika dahulu. Kota ini terletak di jalan laluan perdagangan yang menghubungkan Resafa dan Memphis. Laluan tersebut dikenali dengan Shariq Muluki atau King's Highway.

Bosra pernah menjadi pusat perdagangan yang penting suatu ketika dahulu. Dengan sebab ini
juga Rasulullah S.A.W pernah dua kali tiba di Bosra. Kali pertama ketika berumur 12 tahun dan kali kedua ketika berumur 25 tahun.

Kota ini menyaksikan penguasaan beberapa kerajaan
besar seperti Nabatean, Rum-Byzantium dan kerajaan Islam. Kota Bosra ini turut menyaksikan Khalid Al-Walid membukanya pada tahun 13 hijrah. Antara kawasan tumpuan kami di kota Bosra ialah Teater Rum, Masjid Umari dan Masjid Mabrak Annaqah.

Masjid Umari telah menyaksikan bahawa tapak asal kuil Rum dan Gereja Byzantium
telah diubah menjadi sebuah masjid pada zaman penguasaan Islam. Rekabentuk Kuil Lama dan Gereja masih jelas kelihatan namun ia telah diubah menjadi masjid dan masih kekal digunakan sehingga ke hari ini.

Masjid Mabrak Annaqah pula mencatat sejarah di kawasan tersebut Rasulullah S.A.W
berada ketika datang ke Bosra bersama kafilah pedagang bapa saudaranya iaitu Abi Talib. Di dalam masjid Mabrak Annaqah terdapat kesan lutut unta pada sebuah batu. Ia dikatakan unta kepunyaan Rasulullah S.A.W dan kafilah pedagang yang lain.

Coaster Lewat

Kami memilih untuk solat Jamak Takhir di Masjid Umari Kota Lama Bosra. Setelah selesai, saya
memohon jasa baik Ifwat untuk membawa rakan-rakan lain ke Masjid Mabrak Annaqah dengan sebab saya perlu berada di Teater Rum untuk menunggu Abu Basil selesai mengisi minyak. Dan dari kawasan teater saya akan menunjuk jalan untuk terus ke Masjid Mabrak Annaqah.

Setelah hampir
30 minit menunggu, Abu Basil tetap tidak kelihatan. Hati mulai risau jika 'orang tua' itu sesat dan tidak tahu jalan kembali ke kawasan kota ama Bosra. Saya mengambil keputusan untuk mencari Abu Basil di kawasan stesyen minyak. Kebetulan stesyen minyak berada di jalan utama Dera'a-Bosra. Saya mengambil service (van awam) Bosra ke Dera'a dengan bayaran 15 Lira untuk mencari Abu Basil.

5 minit perjalanan, saya melihat Abu Basil dengan coasternya sedang
beratur panjang untuk mendapatkan minyak. Stesyen itu adalah stesyen kedua beliau beratur. Di stesyen pertama hanya 50 Liter Disel dapat di isi. Tidak boleh diisi penuh. Dan keadaan ini memaksa Abu Basil beratur untuk kali kedua untuk memenuhkan tangki. Cukup susah untuk mendapatkan Disel di kawasan selatan Syria.

Selesai mengisi minyak pada jam 4.10 petang. Sudah lewat untuk sampai di Shahba dalam
keadaan hari cerah. Rakan-rakan peserta kembara Syria telah menunggu lama di Masjid Mabrak Annaqah. Dalam keadaan ini, biarlah mereka menunggu agak lama di kawasan Masjid tersebut berbanding menunggu lama di pertengahan jalan jika kehabisan minyak.

Peserta Kembara Syria di luar Masjid Mabrak Annaqah
(Boring menunggu coaster sampai =) )

Perjalanan diteruskan ke Damsyik dengan melalui jalan Suweida dan Shahba di pergunungan arab atau dikenali dengan pergunungan Druze. Kawasan Suweida dan Shahba majoritinya adalah dari mereka yang berpegang dengan ajaran Druze. Kami tiba di Shahba sudah lewat dan hari telah gelap. Lawatan untuk ke kota Shahba dan muzium mozaik Shahba terpaksa dibatalkan dan digantikan dengan kawasan lain di muhafazah lain.

6.15 malam, kami tiba di kawasan Reef Dimasq iaitu sebuah muhafazah yang kedudukannya berada
bersebelahan dengan muhafazah Dimasq dalam keadaan mengeliling. Kami melalui kawasan Saidah Zainab dan berhenti di Masjid Saidah Zainab untuk menziarahi makam cucu Rasulullah S.A.W iaitu Zainab binti Ali.

Zainab merupakan puteri bongsu Ali Abi Talib dan Fatimah (Puteri Rasulullah S.A.W). Zainab adalah saudara kandung Hasan, Hussein, Muhsin dan Umm Kalsom.
Dari Saidah Zainab kami menuju ke Masakin Barzeh, sebuah kawasan di Reef Dimasq yang terkenal dengan Restoran Nasi Mandi Yaman. Setelah selesai makan malam di Masakin Barzeh, kami bergerak menuju ke Halbouni dan bermalam di Hotel Al-Hamraa

Makam Zainab binti Ali- Cucu Rasulullah S.A.W terletak di kawasan Saidah Zainab, Reef Dimashq

7 komen:

Anonymous said...

abu basil...abu hagem?? hehehe

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

abu hagem? sape tu? salah sebut nih..

Anonymous said...

tuh pk cik driver pngil ust ape??plik je bnyi..hu3

Anonymous said...

dia panggil Abu Hajar.. dh lama dh panggilan tu lekat. dulu sy suka mengutip n mengumpul batu.. terutama batu-batu fosil n tembikar2 lama..

Anonymous said...

assalamualaikum. Saya terbaca tentang kembara syria saudara di blog http://ambuyatel-binangkit.blogspot.com/2008_02_17_archive.html
dan saya amat berminat & ingin tau saya boleh join sekiranya saudara & rakan2 ada plan untuk melakukan kembara syria lagi. Thanx, Ayu
marlianaayu@yahoo.com

loko said...

nasib passpot malaysia, kalau passpot republic of singapore? dh kene duduk kt hudud.. haha
Abu Jawwaz..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

dahla bayar usd50. mmg payah betul singaporean nak masuk. kan aku sendiri ada pengalaman dgn kau loko masa murur ke lebanon? ceis!.