Monday, June 18, 2007

Jabal Druze

Kesan Arkeologi Era Rum di Shahba

Suasana di Kharaj Dera'a 08 Mei 2003 cukup sesak. Sesetengah masyarakat berebut-rebut menaiki bus untuk menuju ke selatan Syria..menuju ke bumi Hauran. > Dera'a, Shahba, Sweida. Tapi ramai juga yang tenang..mengalah kepada 'kaki rebut' yang tidak penyabar untuk menaiki van terlebih dahulu. Aku hanya melihat dari sudut dinding berhampiran kharaj.

Setelah selesai sarapan 2 keping mu'ajanat, aku terus menaiki serfeece (van yang menjadi pengangkutan utama di Syria) untuk menuju ke Shahba yang terletak di Jabal Al-Arab. Tujuan utama aku untuk melihat kesan tinggalan Rum yang dikuasai Philip The Arab pada era pemerintahannya. Kesan yang boleh dilihat seperti gerbang lama kota, teater dan kawasan penempatan lama. Ada binaannya kini telah dijadikan Muzium Shahba.



Berkenalan dengan Smeeh
Tiba di Shahba pada hari Jumaat aku cukup berasa pelik. Kenapa tidak ada masjid di kawasan Shahba? Tidak pula kedengaran azan di kawasan tersebut? dan masyarakatnya seperti biasa melakukan rutin harian di pasar. Aku mengenali Smeeh, seorang pemandu serfeece Shahba ke Mushannaf. Aku memberi salam dan dia menjawab dengan salam. Aku bertanya kepada Smeeh "Di mana masjid?". Smeeh menjawab "Disini tiada masjid, Jika kamu mahu sembahyang disini ada gereja".. aku terdiam. Pelbagai persoalan bermain dikepala. Tempat apa yang aku tiba pada kali ini? Siapa Smeeh? Kenapa tiada masjid dikawasan ini?.. aku membuat keputusan untuk solat Jamak di kawasan lain. Setelah mengetahui betul-betul ditempat tersebut tiada masjid untuk aku dirikan solat Jumaat dan tiada pula masyarakat disitu yang ingin solat Jumaat.

Aku memberitahu Smeeh yang aku ingin pergi ke dua kawasan Arkeologi di Shahba iaitu Shaqqa dan Khirbet Al-Umbeshi. Smeeh menawarkan bayaran 200 Lira untuk membawa aku ke tempat tersebut. Aku bersetuju dan selesai mengembara ke Shaqqa dan Khirbet Al-Umbeshi yang terletak di kawasan padang pasir di Timur Shahba. Selepas selesai pengembaraan ke Khirbet Al-Umbeshi aku kembali ke Shahba dan ingin terus balik ke Damascus.

Namun Smeeh telah mengajak aku menziarahi sebuah makam Anbiya di atas sebuah bukit di Shahba. Apa lagi, inilah antara tujuan aku mengembara. Menjejaki kesan para Anbiya' dan para sahabat. Aku cukup seronok dan bertanya kepada Smeeh." Makam siapa yang hendak dilawati?". Smeeh menjawab "Makam Nabi Shihan". Terus terdetik dalam hati aku, mungkin ini salah seorang Nabi Bani Israel dan terus aku mencatat ke dalam buku nota tempat yang bakal dikunjungi. Setelah tiba di Makam tersebut aku lihat beratus manusia memenuhi ruang makam di kawasan tersebut. Masing-masing berkumpul memenuhi ruang makam. Ada yang mencium binaan makam, ada yang membaca ayat-ayat yang sukar aku fahami.. terdetik lagi dalam hati aku..siapakah mereka ini?


Ke Mushannaf dari Shahba
Tiba di Mushannaf cukup menambahkan kepelikan yang aku alami di bandar Shahba. Setelah selesai aku meneroka beberapa kesan arkeologi di Mushannaf, aku mengenali Yusof dan membawa aku ke 3 buah makam Anbiya' disitu. Nabi Saffa, Nabi Israfil dan Nabi Ayub.

Siapakah Nabi Saffa? Adakah ia salah seorang Nabi Bani Israil? Siapakah Nabi Israfil? yang pastinya Israfil adalah malaikat, bukan seorang Nabi, mungkinkah ada nabi Bani Israil yang bernama Israfil? Nabi Ayub- salah seorang 25 rasul yang wajib diketahui, tetapi kenapa makamnya bersebelahan dengan kandang-kandang kambing dan ia seperti tidak terjaga? Pelbagai persoalan bermain difikiran. Apa yang telah terjadi, realitinya aku telah dibawa oleh Yusof dan beberapa budak-budak kampung ke makam-makam tersebut.


Kepercayaan Karut!
Ada pula Makam An-Nabi Jibril (terletak 5km dari Shahba). Aduh!..Buat otak aku serabut dengan kepelikan yang ada. Sudahlah tadi ada makam Nabi Israfil yang aku ziarahi..kini Jibril pula?? Namun hati aku tetap memikir positif. Kemungkinan ia adalah Nabi yang namanya juga Jibril.

Aku berkenalan dengan beberapa penjaga makam tersebut yang aku sudah lupa namanya. Dia membawa aku ke belakang makam tersebut dan ada sebuah gua kecil. Dia mengatakan bahawa Al-Quran telah diturunkan kepada Salman Al-Farisi di gua ini..Tercengang aku dengan penyataan orang tua tue. Aku terdiam. Lama memikir. Sah dorang ni bukan Islam ataupun penyeleweng Islam. Nak kata Syiah, tidak ada ciri-ciri Syiah padanya! Hati aku terdetik. Adakah dia maksudkan Jibril turunkan Al-Quran kepada Salman Al-Farisi?? Kepercayaan apa nih?!


Kembali ke Dimasyq dan Nekad untuk kembali semula ke Shahba
Aku kembali ke Dimasyq dan tiba sebelum Maghrib pada hari tersebut. Banyak aku fikir tentang peristiwa yang aku alami sepanjang hari di Shahba dan Mushannaf.

Aku nekad untuk mengetahui semua persoalan yang telah bermain di dalam fikiranku pada ketika itu. Aku nekad untuk kembali semula ke kawasan Shahba keesokan harinya. Aku mesti melengkapkan pengembaraan aku di Shahba dan terus ke Sweida.


Esok harinya 9 Mei 2003 aku terus mengembara melalui Shahba dan terus ke Sweida yang terletak hampir 20km dr Shahba. Aku menziarahi Qanawat yang merupakan salah satu bandar Decapolis Rum di Timur Tengah. Selesai mengembara di kawasan tersebut aku kembali ke Damascus.

Di dalam perjalanan aku membaca buku Ross Burn seorang sejarawan Syria yang amat terkenal. Barulah aku dapat jawapan bahawa tempat yang telah aku ziarahi iaitu Shahba, Mushannaf, Sweida merupakan kawasan penempatan masyarakat DRUZE.


Bergambar kenangan bersama penganut Druze

Setelah mengetahui dan mengkaji tentang fahaman Druze barulah aku mengetahui bahawa puak ini bukanlah berpegang pada agama Islam. Tidak terdapat masjid di kawasan mereka. Nabi Shihan bukanlah Nabi tetapi 'Syeikhan' yang bermaksud 2 orang syeikh dikalangan mereka. Mereka menziarahi kubur tersebut menyembah dan memuja kubur tersebut.

Berkemungkinan juga Makam Nabi Saffa yang aku ziarah di Mushannaf bukanlah nabi tetapi orang-orang penting yang mereka anggap 'ulama'' dikalangan mereka. Malah mereka turut percaya Al-Quran adalah buatan Salman Al-Farisi..Astagfirullah.


Bahaya Druze.. (Kepercayaan & Pegangan Druze)

- Tonggak Akidah Druze Khalifah Fatimi Abu Ali Al-Mansur bin Aziz billah bin Muizzudin dikenali sebagai Al-Hakim Biamrillah lahir pada 375 Hijrah dan dibunuh pada 411 Hijrah. Ganjil pada fikiran dan perangai. Suka membunuh dan menyeksa tanpa sebab.

- Pengasas- Hamzah bin Ali bin Muhd Al-Zuzani (375-430 Hijrah). Mengiklankan bahawa Al-Hakim sebagai tuhan pada 408 Hijrah.

- Orang-orang penting yang lain- Muhd bin Ismail Ad-Durzi dikenali sebagai NASHTAKIN. Nama agama ini diambil bersempena nama beliau. Bersama-sama Hamzah Ali sebarkan agama Druze malah lebih awal iatu pada tahun 407 Hijrah.

- Baha'uddin Abu Hasan Ali bin Ahmad Samuqi- Penyebar agama Druze pada tahun 411 Hijrah. Beliau menyatakan tidak boleh berijtihad dengan fahaman Druze yang telah digariskan oleh Hamzah dan At-Tamimi

- Abu Ibrahim Ismail Hamad at-Tamimi- Ipar kepada Hamzah dan merupakan penolongnya paling dekat. Menduduki martabat kedua dalam agama Druze selepas Hamzah

- Pemimpin Druze masa kini- Walid Junbulad (Ketua Druze berpusat di Lubnan). Dr. Najib Al-Asrawi- Ketua Druze Brazil. Adnan Bashir- Ketua Druze Australia.

Pegangan Druze.
1. Percaya Al-Hakim biAmrillah sebagai Tuhan. Apabila Al-Hakim mati, mereka percaya dia hanya ghaib dan akan kembali

2. Inkar kepada seluruh nabi dan rasul

3. Percaya Hamzah Ali sebagai Al-Masih

4. Membenci agama lain terutama Islam

5. Percaya agama mereka memansuhkan agama-agama sebelumnya

6. Percaya perpindahan roh selepas mati

7. Inkar adanya pahala, dosa, syurga dan neraka

8. Inkar kepada Al-Quran dan menyatakan bahawa Al-Quran buatan Salman Al-Farisi

9. Terkesan dan mengikut kepercayaan silam seperti Firaun dan Hindu

10. Percaya hari kiamat merupakan hari kembalinya Al-Hakim

11. Percaya Al-Hakim mengutuskan 5 nabi iaitu : Hamzah, Ismail, Muhd Al-Kalimah, Abu Khair dan Baha'

12. Hanya membenarkan perkahwinan sesama mereka.

13. Mengutuk para sahabat dan mengatakan sesungguhnya kejahatan dan kemungkaran ialah Abu Bakar dan Umar

14. Tidak boleh belajar akidah Druze melainkan tiba umur 40 tahun. (40 tahun adalah umur berakal disisi mereka.

15. Kitab-kitab suci agama Druze.

- Kitab Rasail Hikmah: Terdapat 111 Risalah yang ditulis oleh Hamzah, Baha dan At-Tamimi
- Mushaf yang dinamakan Al-Munfarid Bizaatihi
- Kitab Mithaaq Waliyul Zaman oleh Hamzah Ali- merupakan Kitab asas fahaman Druze.

Populasi Druze kini teramai adalah di Syria iaitu seramai 300,000- 200,000 Lubnan- 80,000 Israel- 15,000 Jordan dan 75,000 di negara-negara lain. Di Syria penempatan utama mereka ialah di Shahba, Sweida (Bahagian Selatan) dan di Qalb Lozeh (Bahagian Utara-bersempadan dengan negara Turki)

Peta menunjukkan populasi Druze di Timur Tengah

6 komen:

guli guling said...

heheh...smart nye atuk kat sebelah tu...takde ke mintak sluar druze tu bawak lik wat kenang kenangan... :p

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To Guli Guling,
haha..kalau ada peluang. Jumpa orang jual boleh gak beli buat kenangan. Tapi xsanggupla nak pakai kat Mesia..muahaha

guli guling said...

pakai dalam umah pesalah nye...kehkehkeh...tapikan dasyat2 gak kan pegangan2 n kpcayaan2 druze tu...mnyimpang sungguh...ramai lak tu puak2 dorang...mintak jauh le ramai lg yang tsesat...ameen...

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

aa kan..leh pakai dalam umah :P nnt leh tuko gambo dalam entry jabal druze nie.. penulis sedang memakai pakaian druze. hehe. banyak lagi kumpulan2 sesat yg ada kat syria tue..nusairiah, yazidiyyah, salamiyyah..inshaAllah akan masuk dalam entry2 akan dtg..

Anonymous said...

kalo ikut aku yang jahil nie mesti dah conpius ngan kata2 pakcik dari kumpulan druze tur..apatah lagi kat kepala dia ada serban....huk3..sian aku T_T..nanti leh aku tuntut ilmu ngan ko g-min....

Unknown said...

untuk Makluman Druze juga merujuk Al-Quran tetapi tafsiran ikut suka mereka.

Druze tidak mengganggap Al Hakim sebagai tuhan tetapi jelmaan Allah melalui Al Hakim.

Wallahualam