Thursday, June 21, 2007

Nilai sebuah Ukhuwwah

Kenangan bersama keluarga Bayt Dimasyq
Dari kiri Zarir (Angah), Hafizuddin, Syaheed, Zaim, Said, Khairul,
Habidin, Mahadi, Adzhar, Shahril, Hazimin (tiada dalam gambar Abd Syahid dan Adi)

29 April 2006 hari yang cukup meletihkan. Pada hari tersebut aku bersama 8 sahabat lain terpaksa menyelesaikan misi berpindah ke rumah baru dari rumah yang kami sewa di tengah-tengah pekan Mu'tah ke sebuah kawasan 'terpencil' di Mu'tah yang dikenali dengan Hayyu Sweih.

Kami terpaksa berpindah dari rumah lama disebabkan tuan rumah lama iaitu Abu Khaldun ingin menaikkan sewa rumah dan meminta kami menanggung kos keseluruhan menyedut air kumbahan oleh 'lori penyedut'.

Setiap bulan hampir 3 kali tangki air kumbahan terpaksa disedut supaya tidak melimpah keluar dari tangki kumbahan bawah tanah. Kos setiap bulan untuk bayar masalah kumbahan ini sahaja mencecah JD100 (RM 530 pada ketika itu. Separuh kos ditanggung oleh tuan rumah dan kami hanya membayar separuh harga sahaja (itupun dah membebankan). Akhirnya, tuan rumah pun maybe tak sanggup nak tanggung separuh harga yang dia kena bayar, dia pun mintak kami bayar penuh pula. Jadi kami pun tak sangguplah nak menanggung beban yang disebabkan masalah 'najis' tue. Kami pun berpakatlah untuk berpindah.

Proses mencari rumah baru memakan masa 3-4 hari juga dan akhirnya kami memilih untuk menetap jauh sikit dari pekan Mu'tah. Iaitu di sebuah rumah 'banglo buruk' berkembar. Setiap rumah mempunyai 3 bilik, 1 ruang tamu, 1 bilik air dan 1 dapur.

Rumah tersebut kami satukan menjadi sebuah rumah dengan hanya membuka satu pintu sahaja untuk masuk iaitu rumah di sebelah kiri. Jadi rumah kami mempunyai 6 buah bilik, 2 ruang tamu, 2 dapur dan 2 tandas. Satu ruang tamu dijadikan bilik dan satu dapur turut dijadikan bilik. Akhirnya mudahlah untuk kami membahagikan bilik untuk 9 orang ahli rumah! Sejak aku menetap di Mu'tah sejak tahun 2000. Inilah kali pertama aku lihat satu rumah yang penghuninya seramai 9 orang...

Di rumah lama Abu Khaldun kami tinggal di tiga rumah yang berbeza tetapi berjiran. Dan ketiga-tiga rumah ini berkongsi satu tangki kumbahan air. Walaupun tinggal di rumah berlainan tetapi kami cukup rapat kerana boleh kata saban hari semua melepak di rumah aku untuk menonton tv.

Dengar cerita nak pindah, sedih jugaklah selepas tue kena tinggal jauh antara rumah ke satu rumah yang lain. Akhirnya kami pakat untuk cari rumah berkembar atau rumah atas dan bawah untuk tinggal bersama. Akhirnya dapatlah rumah yang kami idam-idamkan tetapi jauh pulak rumah-rumah pelajar yang lain..


Beginilah keadaan rumah yang aku pernah duduk di Hayyu Sweih, Mu'tah.
Jauh dari pekan Mu'tah tapi dekat dengan universiti. Rumah ini terletak ditengah-tengah ladang gandum
dan kawasan ini menghijau ketika musim bunga.Ketika musim sejuk
rumah ini tak ubah macam peti sejuk.

Penghuni Bayt Dimasyq Mei 2006-Mac 2007
Mei 2006. Bermulalah kisah hidup di rumah baru berpenghuni 9 orang..(Aku, Angah, Bidin, Judin, Said, Mahadi, Adzhar, Kemar, Kerol)- Kami menamakan rumah yang kami huni dengan nama Bayt Dimasyq..(ada kisahnya kami namakan bayt ni dengan nama sedemikian)..

Minggu-minggu awal menetap di Bayt Dimasyq sudah ramai pelajar-pelajar Mu'tah 'menjaja' mulut.. Ada yang kata kami pimpinan persatuan lari tinggal jauh, tak sanggup dah nak layan masalah (sedar pulak dorang ni selalu buat masalah).- Ketika itu aku diamanahkan jawatan Presiden PERMATA, Kerol Timbalan, Bidin Setiausaha, Judin Penasihat. Apapun orang kata biarlah. Mungkin mereka melawak dan mungkin benar isi hati mereka.

Sepanjang 4 bulan musim panas 2006 kami hidup selesa di Bayt Dimasyq walaupun terpaksa berhadapan dengan masalah air dan melayan karenah tuan rumah yang membengangkan.

September 2006..
Kedatangan pelajar baru ke Mu'tah telah menjadikan Bayt Dimasyq menjadi keluarga yang lebih besar. 4 orang pelajar baru telah berminat untuk tinggal bersama kami di Bayt Dimasyq. Ketika ini pun banyak juga mulut berbunyi. Bercakap 'tanpa henti' mengatakan kami yang inginkan pelajar-pelajar baru untuk tinggal bersama. Sedangkan semuanya adalah kehendak mereka sendiri. Tanpa disuruh. Tanpa dipaksa (kita bukan budak-budak lagi nak disuruh-suruh dan dipaksa-paksa).

Maybe ada yang terasa hati atau sakit hati sebab rumah-rumah mereka tidak menjadi pilihan pelajar-pelajar baru ni menetap. Akhirnya Allah dah tentukan Bayt Dimasyq dihuni oleh 12 orang pelajar (sepatutnya 13 orang. Tapi Kemar dah grad time summer tue).

Bermulalah episod yang cukup ceria di Bayt Dimasyq. Mereka yang baru masuk ialah Syaheed, Shahid, Zaim dan Shahril. Ahli rumah seramai 12. Satu rekod dicipta di Mu'tah. Sehingga ada pula yang memberi nama baru kepada rumah aku iaitu Sakan Dimasyq (Asrama Dimasyq).

29 Januari 2007- 9.00 malam
Bayt Dimasyq menerima seorang lagi ahli baru... melengkapkan keluarga menjadi 13 orang. Adi Amzar seorang pelajar yang suka 'ghenyeh' berasal dari Ipoh, Perak. Adi merupakan kawan Adzhar sejak sekolah menengah di Malaysia.

Adi Amzar kini menuntut di tahun pertama
Fakulti Sastera Jabatan Bahasa & Kesusasteraan Arab
Universiti Mu'tah

Mac 2007
Keluarga Bayt Dimasyq berkurang menjadi 10 orang.. Zaim berpindah rumah, Kerol menamatkan pengajian dan berhijrah ke Syria dan aku pulang ke Malaysia setelah menamatkan pengajian di Universiti Mu'tah. Ketika aku berada di Malaysia seorang lagi ahli Bayt Dimasyq telah berpindah iaitu Abd Syahid. Dia 'udah' menukar haluan tinggal bersama pelajar dari negara jiran Malaysia.

Ukhuwwah yang telah terjalin.
Cukup banyak kenangan aku bersama sahabat-sahabat di Bayt Dimasyq. Aku menghormati semua sebagai kawan yang cukup memahami kawan masing-masing walaupun kekadang ada terleka memahami rasa tanggungjawab tersebut.

Perkara yang paling aku gembira ketika bersama mereka ialah ketika dapat makan beramai-ramai ketika Dinner. Time berkumpul macamtue cukup banyaklah cerita-cerita yang keluar, ada yang kelakar dan tak kurang bercerita serius.

Semasa di Bayt Dimasyq dulu, aku sentiasa menunggu giliran Hafizuddin masak. Sebab masakan dia memang best..1st class. (Dulu kami masak ikut giliran, bukan ikut hari. Aku ingat lagi giliran pertama ketika itu Mahadi dan giliran terakhir Hafizuddin. Aku kena giliran ke-9 ketika Bayt Dimasyq berpenghuni 12 orang).

Ketika waktu sibuk, semua tak dapat berkumpul masing-masing makan sorang, aku rasa tak best sangat. Cuma yang aku respect dan puji, tukang masak aritue akan ingat kawan-kawan yang belum makan dan simpan lauk (kalau tak simpan, nanti habis kena bantai). Namun dalam pada tue ada juga 'kaki kebas'..xtaulah sapa punya keja.

Aku masih ingat antara bulan Jun ke Ogos bayt Dimasyq mengalami masalah air yang kritikal. Dua bulan air tak naik menyebabkan kami terpaksa mebeli air seminggu sekali.

Memang pelik. Semua rumah di Mu'tah pasti akan menerima air ke tangki rumah masing-masing pada hari rabu atau khamis. Selewatnya pun pada pagi hari Jumaat, tetapi rumah aku air tak naik-naik juga. Akhirnya pada suatu petang dalam bulan Ogos, Habidin telah mengadakan 'pemeriksaan' pada paip air di luar rumah (beliau selaku orang yang cukup mahir dalam bab-bab nih)

Akhirnya terbocorlah satu rahsia selama 2 bulan kami dipermainkan. Rupanya paip air rumah kami yang bersambung ke tangki air telah disumbat oleh jiran sebelah (jahanam punya arab). Tujuan dia sumbat tue sudah pastilah untuk melajukan lagi air masuk ke tangki rumahnya setiap kali 'musim' air dilepaskan oleh JBA Jordan

Mangsanya kami. Terpaksa membeli air setiap minggu selama hampir 2 bulan. Waktu sebegini aku respect kat semua kawan-kawan. Tahu nak jimat air, kalau nak membasuh baju akan tengok air di tangki. Jika berkurang, basuh lain kali. Kalau basuh juga nanti air habis dan kawan-kawan lain dapat susah! Tapi ada juga yang basuh.

Apapun, kenangan hidup bersama kawan-kawan di Bayt Dimasyq banyak memberikan keceriaan pada aku. Tidak banyak masalah sangat yang timbul. Tambahan aku menetap di Bayt Dimasyq sehingga akhir semester aku di Universiti Mu'tah

" Tiada kebaikan mengambil teman tanpa saling sayang menyayangi" - Saidina Ali

4 komen:

adi said...

bagus...bagus...promote bayt dimasyq...huhuhuhu

guli guling said...
This comment has been removed by a blog administrator.
guli guling said...

ish3...baguih2 nye ahli byt dimasq...rase cam kenal je yang ujung sx alik kanan tu...anak sape la tu...kus semangat... :p ..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

mmg beruntung dapat bersama ahli-ahli bayt dimasyq nie..:)