Wednesday, February 13, 2008

Kembara Syria- Episod III

Noria & Aqueduct, Hama 6.30 malam- 5 Februari 2008

Perjalanan dari Homs ke Hama hanya memakan masa 35 minit. Hama bersempadan dengan Muhafazah Homs, Idlib dan Lazzakiah. Jarak antara ibu negara Syria iaitu Dimasqh ke muhafazah Hama ialah sejauh 209 km dan 138 km untuk ke bandar Halab di muhafazah paling utara negara Syria.

Kami tiba di bandar Hama tepat jam 6.00 petang. Sementara menunggu saya menguruskan hotel, peserta-peserta lain menunggu di kawasan berhampiran Noria (Wodden Water Wheel). Kami bermalam di Hotel Cairo berdekatan Menara Jam Lama bandar Hama. Hotel Cairo pernah menerima pujian di dalam buku Syria-Lonely Planet di mana ia antara bajet hotel yang bersih di Hama dan tuan punya hotel yang mesra serta mudah berurusan.

Hotel Cairo, Hama

Setelah berehat hampir sejam di hotel, kami keluar makan malam di Restoren Barudda yang terletak berhampiran hotel. Menunya Chicken Broasted dan Nasi serta sedikit Salad. Selepas makan malam, semua berminat untuk melihat suasana malam bandar Hama di kawasan berdekatan Hotel.

Kami peserta lelaki sempat menikmati Avokato di sebuah kedai menjual Air Jus. Avokato mirip kepada minuman Koktail cuma ia dicampur dengan buah Avocado dan buah Kaka. Kebiasaan Koktail ditambah dengan hirisan buah-buahan tetapi Avokato ditambah dengan Kacang Pistachio, Badam dan Jagus serta Madu di atasnya. Memang sedap. Secawan hanya 65 Lira Syria.

Malam itu sebelum melelapkan mata, aku sempat melayari internet di hotel. Sejam dikenakan bayaran 75 Lira Syria.

Keesokan pagi, seawal jam 6.30 pagi sudah ada peserta yang turun untuk sarapan pagi. Sarapan pagi itu ialah roti dengan mentega, Cheese, Jem dan Telur Rebus. Ruang makan yang agak sempit menyebabkan peserta yang lewat terpaksa menunggu meja dikosongkan.

7.30 pagi, semua sudah berkumpul di coaster untuk bergerak ke kawasan Noria iaitu kincir air lama yang amat terkenal di Hama.

Sejarah Hama
Hama dikenali sejak Zaman Besi sebagai Hamath. Ketika era Greek ia dikenali dengan Epiphania dan Emath ketika penguasaan Byzantium. Bandar ini dipercayai dihuni sejak 5000 sebelum masihi dan pernah dikuasai oleh Seleucid, Rum dan kerajaan Islam. Kawasan ini juga pernah diperintah oleh Nabi Sulaiman a.s dan diserang oleh kerajaan Assyrian pada tahun 720. Kerajaan Ayyubiah, Mamluke dan Turki Uthmaniah menjadi kerajaan yang memerintah sejak kurun ke-12. Hama moden telah diistihar sebagai sebuah muhafazah di bawah pemerintahan kuasa Si Singa.

Pemandangan salah satu kincir air berusia lebih 600 tahun di Hama
dan Sungai 'Asi yang berpunca di Lebanon melalui Syria dan berakhir di Turki


Berdiri dari kiri: Fudhail, Fakhrudin, Ifwat, Shafiq
Duduk dari kiri : Nik Hadi, Faiz
(6 orang peserta lelaki yang menyertai Kembara Syria-Winter 2008)


Norias (Wodden Water Wheels)
Bandar Hama menerima jolokan sebagai bandar Nawa'ir. Iaitu bandar Kincir Air. Di tengah-tengah bandar Hama terdapat 17 buah kincir air lama yang masih boleh dilihat sehingga ke hari ini. Antara kincir air yang terkenal ialah Kincir Air Al-Muhammediye yang dibina pada tahun 1361 Hijrah. Tarikh pembinaan tersebut dicatat pada Aqueduct (saliran air lama). Kincir Air yang terbesar mencapai size 20 meter in Diameter.

Kesemua kincir-kincir air ini berada di laluan Sungai Orentos atau dikenali dengan Nahar 'Asi di dalam bahasa Arab. Sungai ini berpunca dari negara Lubnan melalui negara Syria dan berakhir di negara Turki. Antara kincir-kincir air yang terkenal ialah Al-Mamuriye (1453), Al-Kaddoura (1520), Al-Dahshah dan Al-Jaabariyeh yang terletak berhampiran Masjid Nuruddin Zinki yang dibina pada tahun 1163 masihi.

Kincir-kincir air ini dibina bertujuan untuk mengalirkan air ke kawasan pertanian berabad yang lalu. Pada kincir air tersebut terdapat timba yang berfungsi untuk mengaut air dari Nahar 'Asi dan dimasukkan ke Aqueduct untuk disalirkan ke kawasan lain.

Kami sempat melawat sebuah kincir air lama berhampiran Art Gallery (Painting's Exhibiton) dan bergambar kenangan di kawasan tersebut.

Antara lukisan yang dipamerkan di Art Gallery (Painting's Exhibiton), Hama

2 komen:

Anonymous said...

owh hoho xckp ade avokato? y sdp kat hama ni..melepas nk rsa~

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

akhwat dh knyang makan nasi ngan ayam broasted malam tueh.. saja xnak bgtau :p