Saturday, June 23, 2007

'Alah Bisa Tegal Biasa'


Fuh! Cuaca di Jordan semakin panas. Bahangnya sudah terasa walaupun di dalam rumah. Nak tidur pun payah. Nasibla kawan-kawan yang berjuang studi untuk summer sem nie (banyak pahala lagi dapat) sedang aku hanya menghitung hari untuk 'terbang' ke Malaysia..

Seminggu sudah berlalu, begitu cepat masa berlalu. Rasa macam baru sahaja pagi semalam bas berhenti di Dauriyaat Amman menurunkan kami peserta xpdc Turkey dari Mu'tah dan Amman. Ya Allah..Maha hebatnya kuasaMu. Manusia boleh terus menghitung hari, tetapi Kau jualah mengetahui hari-hari mendatang buat hambaMu.

Aku fikir setelah 3 episod aku mencoret kenangan di Turkey, sudah aku tinggalkan untuk menulis memorinya. Namun otak ini tetap mahukan kisah suka duka xpdc Turki terus di coret.

Pelbagai peristiwa telah berlangsung selama 10hari. Dalam 'drama' yang telah dimainkan itu juga terlalu banyak peristiwa yang masih segar dalam fikiranku. Gembira, sedih, lucu, serius dan macam-macam. Namun bagi aku adalah satu kepuasan dapat tiba di lokasi-lokasi sejarah yang menjadi bukti kekuasan kerajaan Islam terdahulu. Kekadang hati mahu menangis, jiwa mahu meronta. Kenapa semua itu aku tidak boleh lihat kini. Dan bila umat Islam akan melihat semula?. Islam kembali berkuasa..

Demi Nasi
Malam kedua di Istanbul, aku melalui persisiran laut Eminonue. Cukup letih badan aku malam itu disebabkan beban keja sepanjang empat hari sudah aku rasai. Hati aku mendesak supaya aku pergi juga ke Eminonue. Misi untuk aku mendapatkan nasi malam itu. Ya! Semua kawan-kawan boleh makan nasi malam itu.

10.10 malam. Semua kedai di Eminonue sudah tutup. Terdapat 2 buah kedai menjual Tos, Tavuk, Sosij yang masih buka. Aku hampa.

"Petang tadi dah ada nasik kat sini, nie dah tutup pula"..hati aku sikit mengeluh. Aku berpatah balik dari hujung penambang ke Kadakoy untuk kembali ke Tram.

Malam itu, malam rezeki untuk semua dapat makan nasi. Aku terpandang sebuah 'gerai' di tengah jalan dan orang itu menjual nasi. Terus aku ke situ dan mintak Ootozz 'adad. 30 bungkus. Punyalah payah mulanya untuk aku memahamkan bahawa yang aku mahukan 30 bungkus nasi. Peniaga itu faham, aku katakan harga 30 Lira. Mudah cerita, aku mintak pen, mintak kertas dan tulis 30 dan tunjuk pada arah nasi. Akhirnya faham juga dia.

..selepas 30 minit. Siaplah akhirnya dia bungkus nasi yang bercampur dengan kacang kuda dan sedikit isi ayam serta di'sedap'kan dengan aroma sos tomato. :P. Namun hanya ada 20 bungkus. Dalam hati aku cakap.."Alamak, mana nak cari nasi lagi memalam ni, takkan ada yang makan nasi, ada yang makan roti". Aku terdiam seketika waktu itu dan cakap lagi pada mamat tue.. Ootozz..York Yilmiz (bantai je cakap asal dia faham). Huhu..

Akhirnya si penjual tue suruh aku tunggu. Dia berjalan ke arah penambang Bosphorus dan 30 minit selepas itu dia datang bersama kawannya membawa 10 bungkus lagi.. Alhamdulillah..selesai masalah ketidakcukupan nasi pada asalnya malam itu. Aku membayar 60 YTL dan ambil keputusan naik Tram dari Sikerci bukan dari Eminonue untuk pulang ke hotel.

Aku melintas jejantas untuk ke Sikerci dan menunggu Tram di stesyen Sikerci. 15 minit baru Tram ada. Malam itu ntah kenapa aku ambil keputusan untuk turun di Gulhane bukan SultanAhmet untuk kembali ke hotel. Jadi memang di Gulhane lah aku berhenti. Jarak Gulhane ke hotel dan SultanAhmet ke hotel lebih kurang sama jarak. Tetapi dari Gulhane perlu mendaki kawasan berbukit (itu pada mulanya aku fikirkan)..alih2 Gulhane jauh dari hotel.. tak mengapalah.. aku terus dipaksa ber'senam' malam tue..tiba di hotel sudah lewat malam..sunyi sepi. Tidak seperti siang hari yang cukup bising dengan suara melayu.

Aku merenung bungkusan-bungkusan nasi malam tue bersama 30 botol air mineral dan hatiku terdetik berkata "Tido dah ke semua..dapat ke dorang makan nasi malam nie.." Adam, terima kasih tolong abg gmen sama-sama ke Eminonue malam tue. Sure menyesal ikutkan? haha

Se'gebu' Roti.
Roti-roti-roti..mungkin itulah barangkali 'kebarangkalian' perkataan yang sering diucapkan, diluahkan saban hari. Sedapnya makan roti..aku dah xlarat makan roti..aku dah tak lalu makan roti..aku bantai je sebab perut dah lapar..aku xkisah je makan roti tetiap ari..aku dan aku dan aku dan roti..

Tavuk Doner atau E.T Doner antara makanan popular di Turki.
Tavuk=ayam dan E.T=Daging

Lahmacun

Bestkan? Aku harap sangat mana yang tak berapa boleh makan roti dah makan nasi masa lunch..rindunya ngan roti-roti tuh. Ada yang 'rindu'? ke tak?


Yakin? Tak Yakin? atau Buat-Buat Yakin.
"Hadi mana?" aku bertanyakan kepada semua setelah mula-mula perasaan ketiadaan Hadi di Kabatas. Semua pandang satu sama lain. "Korang ni, member sendiri pun tak perasan ke?" Bani bersuara. Masing-masing mengimbas apa yang telah dilalui sebelum itu.

"Aku nampak Hadi atas Tram" berkata satu suara.

" Aaa..aku perasan macam dia ada" tambah lagi satu suara

"Aku rasa dia ada atas Tram, takut dia dok sorang kat gerabak lain kemudian tertido" tambah lagi..

"Aku yakin dia ada sekali kita sebab semua Jeton (Token) aku dah bagi. Tak ada kat tangan aku", kata aku.

Dia kemana? Cuba cari sekeliling atau di ke tandas stesyen Shell tue sambil mata aku pandang ke arah stesyen minyak berdekatan. (aku membeli Jeton untuk menaiki Tram sebanyak 28 keping sehari sebelum tue. Aku letakkan Jeton dalam sebuah plastik dan telah keluarkan semua dari plastik dan serahkan pada semua geng xpdc, xada dah baki kat tangan time tue- so, surela semua dapat)

"Jom cari dia" Amir mengajak. Aku dan Amir memulakan 'operasi' mencari Hadi yang ntah di mana. Mula-mula aku dan Amir meninjau kawasan perhentian terakhir Tram di Kabatas. Kami mencari di bahagian bawah tempat masuk untuk ke Metro, Funukuler dan Tram. Akhirnya hampa..tak jumpa juga Hadi. Aku ngan Amir buat keputusan untuk ke Eminonue untuk cari Hadi..sepanjang atas Tram dari Kabatas ke Eminonue melalui Findikli, Thopane dan Karakoy aku ngan Amir membuat kebarangkalian. Di mana Hadi ketika itu?

1. Dia tertido atas Tram di hentian terakhir Kabatas dan tidak turun. Kemudian Tram terus bergerak ke arah Zeytinburnu.

2. Dia tak naik Tram dan masih berlegar-legar di Eminonue

3. Dia dah turun di Kabatas tapi pergi ke lain

4. Dia tertinggal di Eminonue dan balik ke hotel

5. Dia dah beratur masa nak naik Tram di Eminonue tapi xsempat naik, pintu Tram dah tertutup sebab betul-betul crowd time tue.

6. Pada mulanya semua salah jalan naik tangga arah Tram nak ke Zeytinburnu..kemudian turun tangga semula dan naik tangga untuk menuju ke Kabatas..Time tue maybe Hadi tertinggal di sebelah sana.

-->> itulah kebarangkalian yang aku dan Amir dah buat. Kami tiba di Eminonue dan turun dari Tram. Kami pusing-pusing cari di perhentian Eminonue dan tunggu di situ dalam 10 minit. Kalau-kalau Hadi belum naik Tram atau Hadi terlajak ke lain dan kembali ke situ.

Akhirnya tak ada juga kami turun tangga untuk menuju ke Masjid Eminonue Yeni. Mungkin dia ada di sana kata aku dan Amir..dalam nak turun tue..aku terseluk poket seluar kargo pen aku dan terpegang sekeping benda bulat. Sah!..Itulah Jeton..memang sekeping Jeton telah tercicir dari plastiknya dan berada di dalam poket aku! Aduhh..careless..

Apapun petanda tue dah mudahkan aku dan Amir. Maknanya Hadi tak naik Tram sebab tak ada Jeton. Kami pun terus ke lokasi terakhir yang kami ziarah sebelum ke Kabatas iaitu Masjid Eminonue Yeni. Pusing cari dalam 30 minit cari..tak jumpa. Terus ke Eminonue..aku dan Amir berpecah cari Hadi..xjumpa juga. Dan akhirnya aku dan Amir lepak makan burger kat situ sampai mengandaikan pandangan awal kami sejak mula lagi iaitu HADI BALIK KE HOTEL SETELAH DITINGGALKAN..(Hadi tak ada handset dan memang tak dapatlah nak mesej tanya di mana dia berada).

Kami amik keputusan balik ke hotel selepas selesai makan burger di Eminonue..dalam dok jalan ngan Amir mencari Hadi, banyakla dok sembang pasai peribadi dan keluarga. Rupanya Amir pernah tinggal lama kat Kedah..apa lagi. lepaih tue dok pederas cakap kedahla.. aku pun orang utagha..dok parit buntaq, perak..tapi area kawasan aku tue habis semuala dok cakap kedah. mak aku pun asai orang kedah..sedara mara dok belambak la belah kedah sana..(huhu saja buat pelat kedah..sori noo)..

Then, aku ngan amir pun buat keputusan balik ke SultanAhmet dan bantai aiskrim Cornetto dulu kat situ sambil tunggu geng xpdc yang lain tiba dari Kabatas..(masa aku dan amir cari hadi peserta lain ziarah istana dolmabahce).

Dalam perjalanan nak balik ke hotel, time akhwat2 dok berhenti shopping belakang Hagya Sofia, Amir dapat mesej dari ustaz ismat irbid yang hadi ada kat hotel. Hadi online internet kat hotel dan kebetulan YM ngan Ismat dan mintak Ismat mesej ke hp geng xpdc lain yang dia sudah ada di hotel.. aku lega!..alhamdulillah. HADI.. TQ COZ BUAT KEPUTUSAN YANG AMAT BIJAK.

18 komen:

>>faez said...

owh,sy sgt "ske" akan roti tsebut..blelaa gamaknye nk mkn roti lg ek??(baca:nk muntah mkn roti je)..hehe..psl hadi tu mmg lawak laa..xthn..(baca:still gelak guling2)..

gulu guling said...

lawo2 nye roti2 tu...hiasan ke roti btoi...cam roti2 kat hotel je,comel sgt roti2nye :) ...

gulu guling said...

DEMI NASI...sedih nye pjalanan cite...beso pahale ikhtiar demi 30 bungkus nasi tu...bringat ingat la pd mereka yang tlebih mbazir nasi,bsederhana n bsyukurlah dengan ape yg ade... :)

asma said...

yeah..best jek mkn roti..sbb kebab turkey sdap...xksh pon..igt nk wat rekod 9hari xmkn nasi..tp ade 'org' tuh da xthn kan nk nasi gak....so kt istanbul mkn gak nasi..'org' tuh sile terharu ngn gmin pnat2 g bli nasi..haha...ktorg mmg da tdo tyme tuh...smpai ade yg sok pg nye bgon tdo tnye "mlm td mcm mimpi mkn nasi...tol ke mkn nasi smlm?"

>>faez said...

btol tu asma..laawak seyh..smpi de org tu lps mkn nasi trs ttido w/out washing her hand..haha..lawak seyh..

loveujordan said...

Kisah roti di turkey memang membuatkan rasa macam dah tak nak tengok 'muka' roti lagi...paksa jugak makan demi tenaga untuk mengembara....thanks ingatkan semula pengalaman di turkey...

tumpamg lalu,

faez and asma'.... nanti datang Amman kita nak belanja awak makan roti sardin pulak , mesti best :)

nad said...

soklan kuiz

sapekah yg baru bgn tdo dan trus makan nasi? ahahahaha!

sangat nikmat nasi tersebut...macam makan nasi ayam yang xde sup je. Nway..tq sbb carikan nasi.

>>faez said...

alamak,roti auntie ina!!wuaa,sj je nk dera diri ni..xsggp lg..haha nad,aku tau jwpn die..nk aku bg plhn jwpn ke??riuh blog abg jimin ni sbb kte..huhu

PrinCeSS said...

dulu waktu pegi turkey..sampai hari ketiga dah x lalu nak telan roti..temenung tengok roti.."nak makan x?"
sudah2 telan n sumbat ajer..^_^

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To Gulu Guling
hehe. roti betul tue..bukan tiruan. Roti yang mcm peserta xpdc dh mkn le. :)rata-rata kat Turkey dorang makan roti macam france tue. ada sekali malam tue zaid beli tavuk doner roti sizenye 25cm panjang.haha. mmg pengorbanan kena ada utk mengembara..selalu dok bayangkan kalau mengembara kat afrika atau tempat2 yg pyh dapat nasik..camanalah lah yea..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To Nad,
Erm..patut soalan kuiz tu ditanya masa sesi soalan kuiz dalam perjalanan bursa ke ankara. huhu. apalah jawapan dia tu..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To asma dan >>faez<<
menarik cerita kome berdua ngan nasik nie..leh citer dalam entry baru kome berdua nanti..:) pape pun utk next time inshaAllah penganjur leh sediakan nasik..tapi surela kena tambah sikit bayarannya..:P

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To love u jordan,
elok tue..bagi je dorang makan roti. haha. betul tue terpaksa makan utk tenaga..memori makan roti saja sepanjang trip mmg sukar nak lupa. tambah2 bila dengar ada yang dah xsanggup nak telan..sian2..:)

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

to princess,
mmm..akhirnya kena makan gak kan. bukan senang kita nak dapat pengalaman berharga macamtue..tue mcm sy ckp kat dorang masa trip. dok makan roti doner hari2..muka ngan badan pun dah jadi doner..

Anonymous said...

saper lah 'org' tu yer asma??

gulu guling said...

tgelak ce citer2 komen2 semua...mnarik phatian gak kisah roti n nasi ni...masing2 ade kenangan tsendiri kan... :)

Da' gReaT said...

Kalo dah kata pengembara.. memg byk mende la kena korbankan.. as for me, no matter la makan apa pon asalkn leh idup, ye tak??

Papehal pon, mkn paling best.. still Domet Iskandar kat RESTAURANT SARAY tym member Turki belanja tu..patut nye nk ajak bro gmen skali,tp tym tu korg p cari amir kan.. melepas la,hehe

p/s makan la apa pun, asalkn org belanja.. sure best nyer la kan?? thx ayhnd :)

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

Domet Iskander ke Doner Iskander?. kena belanja ngan org turki mmg best. dulu masa jalan ngan keluarga angkat kat adiyaman (timur turki) mmg makan best2 giler..sekali bayar mmg lebih la 30 lira :).. kenangan2...