Saturday, June 23, 2007

Malay & Turkish


Untuk entry terakhir mengenai XPDC Turkey, aku masukkan semua muka-muka peserta yang telah bersama menjayakan trip selama 10 hari sejauh 3734 kilometer merentasi 15 buah negeri di Turkey.

Kesemua peserta berjumlah 28 orang dan hanya Dr. Shaima tiada di dalam gambar. Semoga banyak pengalaman dan ilmu yang telah ditimba sepanjang trip yang telah berlangsung. Untuk semua peserta semoga dapat manfaat yang sebaiknya sepanjang trip berlangsung. Di sini aku ceritakan kisah terakhir untuk entry xpdc Turkey...>>


Kisah lucu disebalik lagu Didou Nana
"Eh..lagu ni pun dah suruh kita tido daa", cakap aku pada Munir dan beberapa lain yang masih berada dalam supermarket di bandar Konya. Jam sudah 11.00 lebih ketika itu. Pekerja-pekerja supermarket tersebut pun sudah bersiap-siap mahu menutup kedai, sambil budak-budak melayu masih sibuk mencari makanan ringan dan keperluan yang ingin dibeli. Dengar pulak lagu dari speaker supermarket tersebut tidoo..tidoo..tidoo. Aku, Munir dan beberapa peserta lelaki yang lain ketawa sambil berceloteh "Lagu pun dah suruh kita tido.." takkan tak faham-faham. Balikla hotel..dah lewat.

Di Istanbul ketika melalui kawasan kedai souvenir di SultanAhmet bersama ayahanda ustaz zaim. Sekali lagi aku mendengar lagu..tidoo.tidoo. Dalam hati aku cakap. Terkenal agaknya lagu ni di Turki.

Di Bursa dalam perjalanan ke bas setelah membeli makanan untuk dinner malam tersebut, sekali lagi aku terdengar lagu tersebut di sebuah kedai berhampiran Haykel di pusat bandar Bursa.

14 Jun 5.30 petang aku dan peserta xpdc Turkey yang lain tiba di Antakya. Petang itu aktiviti bebas untuk semua peserta. Aku bersama 7 peserta syabab yang lain merancang ke Harbiye sebuah pekan kecil di dalam Hatay terletak kira-kira 15km dari bandar Antakya.

Harbiye merupakan kawasan subur ditumbuhi hutan pokok pine. Di situ terdapat sebuah air terjun yang dikenali di dalam bahasa Turki Salale (sama sahaja dengan bahasa arab, arab memanggil Shalalat= Air Terjun).

Kami berjalan kaki ke perhentian
Dolmus* untuk ke Herbiye yang terletak kira-kira 1km dari Hotel Saray yang kami duduki. Perjalanan ke Harbiye agak lambat kerana Dolmus menurunkan dan menaikkan penumpang di pertengahan jalan. Kami tiba agak lewat dan hari hampir gelap.

Selesai 'jalan-jalan' di Harbiye kami menunggu Dolmus hampir setengah jam untuk terus ke Antakya. Di dalam perjalanan pulang ke Antakya, sekali lagi lagu Tidoo..Tidoo dimainkan di radio dalam Dolmus tersebut. Aku terus cakap kat kawan-kawan yang lain.

"Korang perasan tak lagu ni?" Semua diam mulanya. Aku menambah "Lagu ni kita dengar di Konya"..selepas tue Munir bersuara. Ini lagu tido nieh. Mana yang ada sekali dalam supermarket di Konya terus mengiyakan.. Aaa ni lagu Tidoo..Tidoo..Tidoo..apa lagi, bisingla kami dok sembang kat belakang Dolmus tentang lagu tue..

Dua kerusi belakang dolmus dipenuhi oleh kami (macam dalam tin sardin) dan dua kerusi hadapan semua orang turki (1 kerusi panjang 3 org boleh duduk). Apa lagi bila sampai time Chorus..Tidoo..Tidoo secara spontan semua menyanyi sekali dengan nada pelahan.. Tidoo..Tidoo.. apa lagi tergelak la orang turki kat depan. Siap pandang belakang senyum lagi.. Aduh! Malu toi.. tapi maybe dalam hati orang Turki cakap, minat juga dorang dengan lagu negara aku ni..(aku harap dia fikir begitula).


Esok paginya ketika semua peserta sudah kumpul untuk bergerak balik ke Jordan. Tetiba Adib datang kat aku dan cakap.."Lagu tue bukan Tidoo..tapi Didou"..aku tanya "Mana kau tahu Adib?"..Adib tersengih sambil tunjuk kaset kat tangannya..Dia beli rupernya kaset penyanyi tersebut di Antakya.

Memang tajuk lagu tue DIDOU NANA. Tahulah akhirnya sebutan sebenar.


* Dolmus diistilahkan kepada van kecil, van transit (minibas). Ada setengah kawasan di Turki seperti di Bursa, Izmir dan Trabzon mereka menggunakan kereta untuk dijadikan Dolmus. Harga lebih murah berbanding Teksi dan mempunyai route perjalanan tertentu. Jika anda mengembara ke Turki dan ingin menaiki Dolmus, ditepi-tepi jalan boleh lihat papan tanda berwarna biru dan terdapat lambang D padanya dan tunggu di Dolmus Stop tersebut. Anda akan dapat lihat papan itu bertulis : Dolmus Indirme Bindirme Yeri = Dolmus Boarding And Alighting Place.

10 komen:

ryosukida said...

'jln-jln'=pusing2 d kwsn sekitar=s****..dekah itu mksd tuan hamba??

jom AFUNDI HADI..xthn r..ble tgk muka hadi je..trs tbayang kisah die..xpdc ni mmg bg byk memori kt kte..thanx..taun dpn join lg..i'allah..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

hehe. dah tahukan kisah kami? betullah tue.alhamdulillah sampai jugak kami kat herbiye tue..:)mmg lucu + kesian ngan hadi. cuai betul saya time tue..

ryosukida said...

dh..soknye tu ayahanda trs cter kt kte sbbnye ktorg 1st2 cm jeles n xpuas ati xdpt p..lps dgr je cter tu,br ingat "everything happens 4 a gud reason"..so,dptlaa cool down jap

Anonymous said...

leh mgulit lena lagu ni,lucu pun ade lirik nye :p ...leh cuba untuk mgulit bby2 adik2 atau pling elok bg sape2 yg ade nana drumah leh la praktik,kena sungguh nana tido...hehehhehe...

silversarina said...

salam,

ha ah betul lah lagu ni memang nak dodoi orang suruh tido... nak lena dengar lagu ni tapi sayu je bunyinya.

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To
Guli Guling,
trylah praktik nnt yea. try kat bby ngan adik2 dulu. nnt try kat nana lak :P

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To,
loveujordan..
liriknya mendayu2..kalau dalam keadaan penat ngantuk.. best pe dengo lagu nieh. :)

Anonymous said...

mmg dah praktik dah...cume kat nana tanjung je blum lg... :p

Da' gReaT said...

best2 lagu nih.. siapakah penyebar link lagu tu eh?? =) *wondering**

p/s mamat turki ni(penyanyi) sure tersedak2 kita gosip2 ni eh,hehe

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To
da'great,
hehe..barangkali lakan..dia bukan faham pe kita tulis nie..huhu..dan elokla kita pun xpaham pe dia nyanyi..