Tuesday, June 19, 2007

xpdc Turkey- episod II

Mavi Guesthouse. Tempat penginapan kami
selama 3 hari 2 malam di Istanbul

Ahad 10 Jun
Tiba di Istanbul pada jam 8.30 pagi. Semua peserta xpdc kelihatan ceria walaupun agak keletihan. Tambahan pula tempat parking bas agak jauh dari kawasan Sultan Ahmet. Semua terpaksa menapak menuju ke kawasan Sultan Ahmet yang menempatkan Masjid Biru, Aya Sofya dan Topkapi Museum.

Masjid Biru yang tiada tolok bandingnya telah dibina oleh Mehmet Aga dengan kehebatan senibina yang cukup menakjubkan. Ruang solat masjid yang begitu luas dan masjid ini mempunyai 260 buah tingkap dengan 6 tiang menara.

Aya Sofya pula merupakan gereja Justinian yang telah ditukarkan menjadi masjid oleh Huseyn Aga sekitar tahun 1500 dan kini telah dijadikan muzium.

Setelah selesai melawat Topkapi Muzium, para peserta xpdc melepak di Gulhane Park sambil makan jagung bakar. (Boring tunggu bas untuk ke hotel). Selepas check-in di Mavi Guesthouse, semua bersiap untuk ke Eminonue. Di Eminonue peserta xpdc menikmati kesedapan sandwich ikan sambil menunggu feri untuk ke Kadakoy.

Feri melalui selat Bosphorus menuju ke Haydarpasa dan terus ke Kadakoy. Semua bergambar kenangan di monumen Attaturk di Kadakoy dan seterusnya menaiki minibus dari Kadakoy menuju ke Taksim. Kadakoy merupakan bandar di Istanbul Asia dan Taksim berada di dalam Istanbul Eropah.


** Ada kisah lucu kat Kadakoy. Dalam perjalanan nak ke Minibus untuk ke Taksim di pertengahan jalan ada penjual kupah/lokan yang di dalamnya telah dimasukkan nasi. Si Zaid berhenti di tempat tersebut dan mamat turki tue pun bagila rasa kupah+nasi tue. Kemudian datanglah peserta lain berhenti di tempat tue (jakun semua tengok kupah tue barangkali). Kemudian ada gakla nak merasa 'menatang' tue. Pehtue semua pakat blah. Laju-laju lak langkah tue.........



Bergambar kenangan di Sultanahmet Park. Berhadapan
Blue Mosque dan Aya Sofya


Haydarpasa. Stesyen keretapi lama di akhir zaman
pemerintahan Turki Uthamaniah. Feri dari Eminonue berhenti di sini
sebelum bertolak ke Kadakoy


Kenangan di Kadakoy

Isnin 11 Jun
Pagi hari kedua di Istanbul membawa semua peserta menziarahi Makam Sultan Ahmet, Hippodrome, Makam Sultan Mahmud, Sulaymaniye Camii, Eminonue Yeni Camii, Dolmabahce Palace dan membeli belah di Kapili Carsi. (banyak gakla tengok bebudak ni shopping). Aku ngan zaid tidak membeli pada hari tue. Kami lepak di masjid Nurosmanli dengan menikmati kesegaran buah ceri (5YTL sekilo). Kemudian aku lepak dan tidur di dalam masjid Nurosmanli sehingga azan zohor.

Sejarah lokasi sejarah yang telah dilawati

1. Makam Sultan Ahmet.
Terletak berhampiran Masjid Biru beliau meninggal dunia dalam usia yang muda iaitu ketika berumur 27 tahun. Di makam tersebut turut ditempatkan lagi makam beberapa lagi pemerintah era Uthamaniah.


2. Sulaymaniye Camii
Terletak berhampiran Beyazit. 300 meter dari Grand Bazaar Istanbul. Masjid ini turut menempatkan Makam Sultan Sulaiman. Sultan Sulaiman terkenal dengan kekayaan, kehebatan sebagai panglima sehingga beliau pernah digelar Sulaiman The Magnificent.

Beliau lahir pada 1520 dan wafat pada 1566. Masjid ini merupakan hasil tangan arkitek terkenal iaitu Mimar Sinan yang turut membina Masjid Selimiye di bandar Edirne.


3. Eminonue Yeni Camii
Salah satu masjid yang berusia 400 tahun di Istanbul di panggil masjid baru (Yeni bermaksud baru). Terletak berhampiran Golden Horn dan berdekatan Jambatan Galata yang menghubungkan Karakoy dan Eminonue. Dibina sejak tahun 1597 dan siap pada 1663 selepas 6 zaman sultan berlalu.

4. Dolmabahce Palace
Istana ini siap dibina pada 1856. Terletak berhampiran Kabatas dan merupakan Istana yang menggabungkan ciri-ciri binaan Uthamaniah dan Eropah. Sultan Abdul Majid telah memerintahkan 2 orang arkitek untuk membina istana ini iaitu Nikogos dan Garabed Balyan. Binaan istana ini sangat hebat. Penjahanam sistem khilafah yang juga anjing yahudi Mustafa Kamal Attaturk telah mati di istana ini pada 10 November 1938.

5. Hippodrome
Terletak berhampiran Masjid Biru. Merupakan pusat kerajaan Byzantium ketika era pemerintahannya. Terdapat dua tiang yang dikenali sebagai obelisk di datarannya. ketika era Uthamniah, kawasan ini turut dijadikan pusat dan medan aktiviti. Ketika ini dikenali sebagai Atmeydani.

Masjid Sultan Sulaiman berdekatan Beyazit

Kawasan Hippodrome

Selasa 12 Jun
9 pagi semua peserta telah berkumpul untuk breakfast di Mavi Guesthouse. Program pagi itu bebas dan terdapat peserta yang ingin melawat Aya Sofya. 6 orang peserta melawat Aya Sofya untuk melihat kehebatan binaan Justinian yang pada asalnya adalah gereja kemudian ditukarkan menjadi masjid ketika era Islam.

Peserta lain ada yang menaiki kereta kuda di sekitar Sultanahmet. Rata-rata peserta membeli souvenir berupa poskad dan replika mini lokasi sejarah Istanbul. 12.00 tengahari semua peserta sudah berkumpul dengan beg masing-masing di tepi jalan untuk menunggu bas tiba.

Bas problem nak masuk ke kawasan hotel kerana jalan agak sesak. Akhirnya jam 1.20 baru bas sampai. Itupun hanya dapat parking di kawasan parking bas Aya Sofya. Semua peserta terpaksa menapak dalam 300m dengan barang-barang yang banyak (setelah banyak shopping)


Bergerak meninggalkan Istanbul..
1.40 petang bas mula meninggalkan Istanbul melalui Gulhane ke Sirkeci ke Eminonue menaiki jambatan Galata ke Karakoy terus ke Levent dan mengambil jalan utama Istanbul-Ankara untuk menuju ke Bursa. Kami melintas jambatan Bosphorus yang memisahkan Istanbul Asia dan Eropah. Bas terus bergerak meninggalkan tanah Istanbul yang sudah kami pahat seribu kenangan padanya.

Selat Bosphorus yang memisahkan Asia dan Eropah

Breakfast di Mavi Guesthouse. Bah kata ayahanda Ustaz Zaim.
Sarapan simple tapi best. Ada juga yang komplen asyik sarapan
yang sama setiap hari.


Amir, Engku dan Syahidin bergambar kenangan bersama
penjual buah berdekatan Sulaimaniye


Kenangan di Topkapi Museum. Dari kiri Zaid, Adam dan Syahidin

5 komen:

Anonymous said...

waiting for episod 3 plak...huhu

Da' gReaT said...

For me, istanbul is d best place among all places in turkey...
bukan sajer tempatnya yg menarik, tapi juga kerana pengalaman berharga spt menjadi tetamu di rumah org turki dsb...

p/s peristiwa 'kehilangan' tu teder ker?? =P

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

Kisah 'kehilangan' tue akan diceritakan dalam entry yang lain nanti..hehe tunggu..

ryosukida said...

cop,kte xterlibat dlm kes mkn lari itu..haha..ssungguhnye diri ini tlalu kudus..haha..cter psl ilang tu skrg de dlm my blog..lawak tol ingat scene tu blk..

Anonymous said...

err..faezah...ko amatlah terlibat dgn kelarian tersebut.