Thursday, June 28, 2007

Buku Panduan Jelajah Karak

Karak terletak kira-kira 121 Kilometer dari ibu negara Jordan- Amman.

Sejarah Ringkas Karak
Ada pendapat mengatakan bahawa Karak adalah nama salah satu kaum Nabi Nuh a.s namun ia jarang diperkatakan dan tiada sumber sahih yang ditemui.

Shihabuddin Yaqut Hamawi di dalam kitabnya Mu'jam Buldan menyatakan bahawa Karak terletak di Wadi Balqa' (Lembah Balqa') dan terdapat kota pertahanan di kawasan tersebut. Para ahli sejarah barat menyatakan nama Karak di ambil daripada Karka yang bermaksud kota yang berdinding di dalam sebuah bandar.

Karak juga dikenali dengan Kir, Kir Heres atau Kir Hereseth. Pada zaman pemerintahan Moab ia dikenali dengan Karakmoba atau Characmoba yang membawa maksud kota pertahanan Moab.


Penempatan di Karak telah bermula sejak zaman batu lagi. Seluruh Karak dipenuhi oleh tinggalan sejarah dan tamadun silam. Karak pernah menjadi ibu kota kerajaan Moabiah dan pernah diduduki oleh kerajaan Rum-Byzantium.

Seluruh kawasan Karak pernah dikuasai oleh kerajaan-kerajaan Islam. Bermula dari zaman Abbasiah hinggalah ke zaman Turki Uthamaniah. Pada zaman Abbasiah kota Karak berada di bawah kuasa kerajaan tersebut yang berpusat di Iraq. Seluruh kawasan Karak amat subur dan hasil pertanian dari Karak turut menjadi sumber ekonomi pada ketika itu.

Kerajaan Umawiah telah membina masjid utama di Karak yang dikenali sebagai Masjid Umari yang terletak di tengah bandar Karak. Sallehuddin Al-Ayubi atau gelarannya Abu Muzaffar, berbangsa Kurdi merupakan pemerintah kerajaan Mamalik yang telah berjaya menawan kota ini dari kuasa tentera salib yang dipimpin oleh Reynald Chatillon pada tahun 1187M.

Bermula dari saat itulah kerajaan-kerajaan Islam terus menguasai bandar Karak. Sehinggalah pengunduran tentera kerajaan Turki Uthamaniah pada tahun 1918 menamatkan penguasaan Turki di Karak.


Catatan sejarah turut membuktikan kawasan Karak suatu ketika dahulu memainkan peranan sebagai jalan laluan para haji yang datang dari arah Turki dan Syria. Pengembara Islam Ibnu Battuta yang mengembara selama 29 tahun (1325-1354) pernah singgah di Karak di dalam salah satu episod lawatannya.

Buku Panduan & Bajet Belanja Pengembaraan di Karak, Jordan

Buku ini memuatkan panduan dan tips untuk aktiviti pengembaraan ke seluruh lokasi sejarah dan
arkeologi di Karak dengan bajet belanja termurah. Sebanyak 6 maklumat makam sahabat dan anbiya'
serta 30 lokasi sejarah dan arkeologi dimuatkan di dalam buku ini.

36 Lokasi sejarah di Karak
Makam Nabi Nuh a.s, Makam Nabi Khidir a.s, Makam Nabi Sulaiman a.s, Kahf Nabi Luth a.s, Telaga Nabi Syuaib a.s, Makam Sahabat Syahid Ma'rakah Mu'tah, Kawasan Peperangan Mu'tah, Qala'ah Karak, Qasr Ar-Rabba, Al-Qasr, As-Simakiyyah, Balu', Adir, Mreghah, Lajjun, Qatranah, Bahrul Mayyit (Laut Mati), An-Numeira, Bab Ad-Dhra', Besena, Jarjul, Mushraga, Muthalath Iraq (Discover The Shell Park), 'Ain Qala'ah, Al-Midan, Qala'ah Sul, Qala'ah Muhay, Jabal Abu Rukba, Tell Telah, An-Nakhil, Sgeira & Zhat Ras, Khirbet Tannur, Umm Al-Ayasein, Sajaratain Missiah.

Penulis
Muhamad Hazimin bin Sulaiman

Percetakan
PMI Parit Buntar, Perak

Bilangan Mukasurat
50 m/s

Tahun Terbitan
Oktober 2005

Harga
JD 2.000/ RM 10/ USD 3

Pengedar
Ahli Bayt Dimasyq, Mu'tah (Jordan)- 077-7215587
Mohd Fadhlan Abd Rahman (Malaysia)- 013-5027112

6 komen:

guli guling said...

wah wah wah...tahniah tahniah...salah satu cara mempromosikan karya penulisan...moge mereka2 yang berpeluang membaca karya penulis akan dapat meningkatkan pengetahuan...insya allah pehni leh wat rehlah sluruh karak lak(bak kate sorang yang mengomen)... :)

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To guli guling,
guli guling dah ada kan buku ni? ke belum ada? ni jualan penghabisan stok..tinggal sikit je lagi..xsmpai 50 naskah..sejak tahun 2005. 1000 lebih dah terjual..

guli guling said...

ade dah...ce bis dah pun...tapi tak tau letak tang ane...nnt dah pindah saya cari lik...ade je cume kat ane2 ntah yang tak tau :p alhamdulillah bjaya gak karya ust...nnt leh cetak lagi kan heheh...pape pun tahniah sx lagi...mge sukses sllu... :)

asma said...

ohho..igtkan kt karak..ade karak castle jek..kui3

rindu semakin jauh said...

aku dapat free je buku jelajah karak....hahahahaha

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

To,
rindu semakin jauh..

tanda org istimewa dpt free je..:)