Tuesday, May 22, 2007

Tempat Jatuh Lagi Di Kenang

Aku kembali menjejaki kaki ke bumi yang terlalu banyak memberi aku pengalaman dan kenangan..19 Mei 2007 aku tiba di Queen Alia International Airport setelah satu bulan 17 hari aku berada di Malaysia..Alhamdulillah, mungkin rezeki aku di sini. Setelah menamatkan pengajian di Universiti Mu'tah Jordan pada Januari 2007, aku terpaksa akur yang aku akan kembali ke tanahair Malaysia. Pulang untuk bertemu keluarga tersayang, pulang untuk bersama masyarakat Melayu yang telah lama aku tinggalkan..

Namun, takdir penentu segala-galanya.. aku kini kembali ke Jordan untuk menunaikan beberapa kerja yang juga telah 'ditakdirkan'.. Sejak dalam penerbangan lagi, otak aku cukup kuat mengimbas kenangan selama menuntut di bumi Jordan..terlalu banyak ilmu dan pengalaman yang aku timba untuk membina diri aku menjadi manusia.

Sudah bertahun aku melayari internet; membuka blog- melayani, membaca kisah-kisah semua kerenah manusia seluruh dunia. Pelbagai pengalaman orang telah aku baca dan kutip sebagai teladan. Banyak juga manusia yang aku tidak dikenal telah membuat aku mengenalinya. Ia cukup mustahil berlaku untuk beberapa dekad dahulu..kini semuanya mudah. Baik buruk orang semuanya boleh diketahui dalam melayari internet. Tidak perlu orang yang mengata, tetapi diri sendiri yang menulisnya untuk tatapan semua. Inilah yang buat aku fikir..menarik juga untuk menyertai ruangan 'menginsafi diri'? atau 'membongkakkan diri'? atau.. apa-apa aje..

1.00 pagi 22 Mei 07, aku menghadap komputer di Bayt Dimasyq yang penuh sejarah ini. Jari-jari aku mula menaip. Permulaan untuk aku mengisahkan pengalaman aku berkenalan dengan ramai manusia....yang cerdik, yang bodoh, yang baik, yang sombong, yang rajin, yang malas, yang payah nak terima pandangan orang, yang berhati terbuka, yang lembut budi, yang kurang ajar bahasa, yang kenang budi, yang lupa budi, yang penyabar, yang pemarah, yang hidup sebagai manusia dan ada yang manusia hidup seperti binatang...

Aku juga manusia biasa..punyai kelebihan dan kekurangan..berilah teguran pada yang kurang. Sokonglah aku pada jalan yang benar..
Semoga Allah mengampuni diriku dengan dosa dan kesalahan yang aku pernah lakukan..

Doa buat seluruh umat Islam semoga sentiasa berada dalam keimanan dan ketaqwaan.

1 komen:

ryosukida said...

slm..sgt tabah boley lmbg sanggup duduk di jordan ini..daku masih menunggu utk grade..cptlaa grade..