Thursday, August 2, 2007

Apa Mereka Cari?

Aid bercerita tentang 4 orang Yahudi yang pernah di bawanya ke kawasan Kahtrabba.
Latarbelakang gambar adalah kawasan
Hazman yang menempatkan perkampungan Juzaa, Ay dan Kathrabba. Lembah luas yang kelihatan ialah lembah yang bersambung ke Wadi Numeira dan Wadi Assel.

Lagi pemandangan perkampungan
Juzaa, Ay dan Kathrabba dari jauh yang berada di dalam
daerah Hazman.


Lembah Numeira dan Assel. Di lembah ini juga terdapat Jabal Matal yang menempatkan gua
Nabi Luth a.s. Berdekatan Jabal Matal
terdapat pula perkampungan Ghor As-Safi yang dikenali dengan Zara
di dalam kitab Bible. Zara merupakan salah satu dari lima perkampungan
yang pernah diduduki oleh Sodom
dan Jemoroh iaitu kaum Nabi Luth a.s


Sekitar tahun 1990-an, dua jasad Mumia yang dipercayai dari kaum Bani Israel ditemui oleh Ahli Arkeologi Israel dan British di sebuah tempat bernama Khan Zira di selatan Karak. Mumia tersebut dibeli oleh para arkeologi tersebut dari kerajaan Jordan dengan harga JD 500,000 setiap satu.

Maklumat tersebut aku perolehi secara lisan dari penduduk kampung Khan Zira atau kini dikenali sebagai Taibah. Penduduk di situ dari kabilah Butush.

Semalam aku bersama Aid Dararjah ke Shihabiyyah dan kemudianya melalui jalan lama ke Hazman.

Kami berhenti di tepi jalan sebelum tiba di Hazman yang membolehkan penglihatan kami memerhati dataran Wadi Numeira, Wadi Asseel serta tapak garam Laut Mati dan di seberangnya adalah tanah Israel.

Aid menceritakan kepada aku sudah hampir 4 kali beliau membawa bangsa Yahudi dari Israel ke kawasan tersebut.

Mereka seperti mengkaji dan ingin mencari sesuatu.

Aid bekerja sebagai pemandu van sapu. Beliau sering ke Aqaba untuk mencari pelanggannya yang rata-rata datang dari Mesir untuk ke Karak atau ke Amman.

Pulangan untuknya agak mewah.

Aid menceritakan kepada aku bahawa satu hari beliau telah menerima pelanggan dari Israel di bandar Aqaba. Mereka memasuki Jordan melalui sempadan Eilat-Aqaba. Yahudi tersebut bercakap arab dengan fasih dan memberitahu Aid yang mereka ingin ke Karak. Dan Aid memberitahu aku, belum pernah beliau berjumpa dengan bangsa asing yang sangat fasih berbahasa arab kecuali 4 orang yahudi tersebut.

Setelah tiba di Karak, 4 orang yahudi tersebut memberitahu yang mereka ingin ke Kathrabba. Sebuah perkampungan di dalam kawasan Hazman. 10km dari Mu'tah. Yahudi tersebut lengkap dengan maklumat perkampungan tersebut dan termasuk peta.

Aid membawa mereka ke Kathrabba dan dari situ mereka menuruni bukit ke lembah berbukit Wadi Numeira dan Wadi Assel. Apakah tujuan mereka menjelajah ke kawasan lembah berbukit tersebut?

Adakah sekadar mengembara mendaki menuruni lembah di kawasan tersebut? Atau ada sesuatu yang mereka ingin cari untuk agama dan bangsa mereka?

Sesahihnya, kawasan bergunung bersempadanan Laut Mati banyak meninggalkan kesan sejarah untuk Yahudi dan Bani Israel. Dan kawasan Timur Laut Mati tatkala ini pula menjadi sebahagian dari negara Jordan.

Buktinya:

- Kawasan Umm Al-Ayasen pernah menjadi penempatan yahudi suatu ketika dahulu.
- Mumia yang dipercayai dari Bani Israel ditemui di Khan Zira
- Mesha Steel yang ditemui di Dhiban menceritakan tentang King Mesha dari Bani Israel
- Kisah John The Baptist di Jordan River
- Kisah pembunuhan John The Baptist di Mukeiwer.

Itu merupakan antara contoh-contoh sejarah berkaitan Bani Israel yang terdapat disepanjang bukit berdekatan, bersempadan dengan Laut Mati.

Bangsa yahudi sering datang ke tempat-tempat tersebut untuk terus mengkaji tentang agama dan bangsa mereka. Mereka mempelajari bahasa arab untuk memudahkan kerja-kerja mereka, mereka datang dan sanggup menghabiskan masa berhari-hari, berminggu dan berbulan untuk memastikan misi mereka berjaya.

6 komen:

guli guling said...

dorang cari rete karun brangkali :) orng yahudi yang sungguh2 nak kaji sejarah,orng2 kite ntah la...siap leh jual lagi...tak tau le baik ke buruk krajaan jordan gi jual mumia tu...tdesak sgt kot krajaan jordan nak duit...

maTAQ said...

jom kawan2 kite mengembare!!!


tp xde duit.. ;p

Ustaz Munn said...

teringat khatib dekat jameah yarmouk..(selepas diterjemah)

"pemuda zaman kini kenal siapa ronaldo?siapa ronaldinho?tapi berapa ramai yang kenal mus'ab bin umair"

p/s-terasa diri nie lemah bab sejarah islam..

hazimin said...

guli guling,
indahnya dapat hafal dan tahu semua fakta2 sejarah..harap2 dapat jadi pakar sejarah suatu hari nanti..

hazimin said...

orang israel taja bangsa merantau mengkaji ttg agama2 mereka..xbanyak dilakukan oleh umat Islam..pe kata kita mintak duit banyak2 dari kerajaan malaysia untuk tujuan ini? setakat belanja duit untuk menda2 maksiat boleh..takkan ni xbley..huhu

hazimin said...

sedih2..:(