Monday, August 20, 2007

Di Khemah Badwi


Lazat. Sungguh lazat.

Selamat semua tetamu sudah bangun dari talam masing-masing. Kalau tidak mungkin aku terus sambung makan mansaf yang sangat enak ketika itu.

Tengahari itu kami di jamu
mansaf baladi di khemah badwi berhampiran perkampungan Sul

Semuanya bermula apabila makcik Ina amat-amat berharap dapat melihat kehidupan badwi secara lebih dekat dengan menziarahi khemah mereka. Kami yang menyewa van Aid Khirsyeh untuk melawat Karak dan berkelah di Laut Mati telah memulakan perjalanan seawal jam 10.30 pagi. Misi untuk menjejaki khemah badwi akhirnya tercapai sejam selepas itu. Aku, makcik ina, Sofi, Izzat, Mimi, Zaid dan Ara serta Aid akhirnya 'menceroboh' di khemah badwi kabilah Huweitat.

Sesahihnya masyarakat arab sangat menghormati tetamu. Apabila kami tiba di khemah mereka, beberapa orang dari mereka sudah keluar dari khemah untuk menyambut kehadiran kami yang tidak dijemput.

Kebetulan terdapat kenduri majlis perkahwinan ketika kami tiba. Aid Khirsyeh terlebih dahulu memberitahu niat kehadiran kami untuk menziarahi mereka dan melihat dengan lebih dekat cara hidup mereka.

Mereka mengalu-alukan kedatangan kami, dan menjemput masuk ke khemah mereka. Lelaki ke khemah lelaki dan perempuan di bawa ke khemah perempuan.

Tetamu sudah ramai ketikamana kami masuk ke khemah utama lelaki. Semua tetamu sedang menanti makan tengahari yang disediakan oleh keluarga pengantin. Semua menyambut kehadiran kami dengan baik.

Seketika selepas kami duduk dan berbual dengan para tetamu, hidangan kenduri pun di bawa masuk ke khemah. Menu tengahari itu sangatlah lazat iaitu
Mansaf.

Mansaf merupakan makanan yang amat terkenal di Karak khasnya dan Jordan amnya. Makanan ini hanya boleh didapati di negara Jordan tidak di negara arab yang lain. Mansaf merupakan resepi daging kambing yang dimasak bersama dengan 'aqit iaitu susu kambing beku dan ditambah sedikit kunyit dan di makan bersama nasi. Rasa kambing yang 'real' sangatlah menaikkan selera bagi sesiapa yang mengemar kambing. (Tak begitu makcik ina?)

Selepas makan, sepertimana kebiasaan adat arab, mereka akan memberi tetamu kopi sadah iaitu kopi tanpa gula dan kemudian dijamu dengan teh yang amat manis.

Kami berbual dengan tetamu yang hadir dan melalui maklumat yang aku dapat, mereka merupakan masyarakat badwi dari kabilah Huweitat. Kabilah Huweitat mempunyai populasi yang agak besar dan bertaburan di merata tempat. Kabilah mereka turut berada di sahara Sinai (Mesir) dan di Tabuk (Saudi Arabia). Di Jordan kabilah mereka boleh dijumpai di Juruf, Ma'an dan Qatranah serta turut terdapat di Karak dan Tofilah. Mereka berpindah randah dari satu tempat ke satu tempat mengikut musim cuaca.

Begitulah keadaan badwi sejak dahulu lagi dikenali dengan masyarakat yang suka berpindah randah. Mereka masih mengamalkan tradisi nenek moyang mereka.

Namun, sudah ada badwi yang telah berfikiran terbuka. Seperti orang asli di Malaysia yang kini sudah membina rumah batu di tengah hutan.

Badwi yang masih mengekalkan cara hidup lama membina khemah dari kain guni,membina kandang untuk kambing peliharaan mereka, mengangkut air dari luar untuk kegunaan seharian dan memasak menggunakan kayu pokok.

Dulu aku pernah menjejaki khemah badwi di Balu'a, khemah badwi di Lajjun, khemah badwi di Hazman, khemah badwi di Ruwaisyid, khemah badwi di Al-Hisa Namun pengalaman baru-baru ini bersama makcik Ina dan keluarga lebih menarik.

Sebab dapat makan mansaf yang lazat.

Tetamu yang hadir sedang menikmati mansaf

Memang sedap. Tambah2 ada bulu kambing masih melekat kat kepala kambing :)

Kopi sadah. Katanya baik untuk buang angin di dalam badan

13 komen:

loveujordan said...

Taktau nak menilai mansaf ni , tapi yang pasti tekak makcik tak dapat menerimanya.... bila teringat rasnya , jadi phobia kat perkataan mansaf... kekal dalam ingatan...thanks sebab made my dream came true... :)

loveujordan said...
This comment has been removed by the author.
SoFie NuR said...

mansaf badwi...eiii...x diterima tekak ni..mansaf modern ok je makan...hehe

tp mmg best la dpt pegi khemah badwi...huhu

adi994 said...

eid tu nampak macam lapar je...hehehehehe

guli guling said...

best nye...wlaupun pnin memikirkan bau2an badwi dmusim panas ni...tapi pengalamn tu yang utama...bukan snngkan nak dapat ziarah kat khemah dorang,plak tu kbetulan time kenduri kwin...meriah2

tapi bebulu tekak tgk arab tu curah susu kambing dalam talam nasi,plak tu tbayang bulu2 kambing mlekat lagi kat daging2 dalam talam tu naik loye pun ade...
lazat bg pminat2 kambing,loye bagi yang alegik kambing hehehhe :p

hazimin said...

salam makcik ina...
hurm..mmg pada sesiapa yang 'anti' kambing. sure xleh tahan..tambah2 kena mansaf baladi yang dimasak sedemikian rupa..hehe

hazimin said...

sofie,
oo..mansaf moden bleh ya..mari2 kita ke Mat'am Kaherah atau Jabri..test mansaf moden lak ya..:P

hazimin said...

salam adi,

bukan setakat aid..yang kat sebelah aid tue pun lapo..udah nunggu2 nak membantai je tym tue..hihi

hazimin said...

guli guling,

baca komen guli guling dlm post dulu baru perasaan guli guling tak makan kambing..nntlah kalau guli guling berpeluang ke jordan saya bawa ke khemah badwi..makan mansaf kat situ..:)

bulu2 tue penambah2 perisa kambing kat dalam masakan tuh..hihi..

PrinCeSS said...

mansaf?? mansaf yang moden pun bau dari jauh pun tekak rase semacam jek.. camnela mansaf yang 'real' nie punye.. agaknye termenung jela depan dulang tu..^_^

hazimin said...

princess..

:)sure jadi mcm mama n sofie..x tertelan pe kambing tue..menung jela depan talam tue..

guli guling said...

heheh menung depan talam ok la gak...tapi menung sambil hidu bau semerbak n nak bebasi2 ngn tuan umah tu yang payah...silap2 tpakse gak telan sebb nak cver jge ati :p

cu tet said...

napa nasi dia warna putih..huhuhu
pernah mkn mansaf kat haiyu attibak irbid..sedap..