Friday, April 18, 2008

Ya Allah. Permudahkanlah Urusanku.

Mungkin disebabkan anak sulung dan tiada lagi adik beradik yang kahwin membuatkan aku kekadang 'pening' dengan bajet kewangan untuk persediaan perkahwinan. Tidak sangka congakkan aku sebelum ini meleset sama sekali. Banyak perkara-perkara yang tiada dalam bajet rupanya perlu aku sediakan. Mungkin juga kesalahan aku tidak bertanya kepada mereka yang lebih berpengalaman terlebih dahulu.

Tambahan dengan keadaan semua barang naik di Malaysia. Hidup di Malaysia aku rasa lebih mahal berbanding di Jordan walaupun di sana turut menerima kenaikkan harga barang yang tinggi.

Memikirkan soal kewangan untuk majlis perkahwinan memang membebankan. Tetapi ia tidaklah menyusahkan. Sememangnya kesemua itu perlu disediakan. Walaupun perancangan bukanlah untuk majlis yang besar atau untuk persiapan yang 'hebat-hebat' tetapi ia tetap menjumlahkan belanjawan yang agak besar.

Bila aku termenung memikirkan semua ini, teringat aku tentang arab-arab di Jordan. Pernah aku bertanya kepada kawan-kawan arab di sana kenapa mereka berkahwin di usia yang lewat. Mereka menjawab, untuk berkahwin sekurang-kurangnya JOD 10,000 ke atas mesti ada (RM50,000). Nak kumpul sebanyak itu bagi mereka yang datang dari keluarga biasa sudah pasti memakan masa yang lama.

Lantaran dari itu, banyaklah komen dari pelajar-pelajar melayu kita mengatakan yang pihak perempuan tidak sepatutnya meletak harga sedemikian. Ada yang kata zalim meletak harga tersebut. Kebanyakkan 'menghukum' arab yang lewat berkahwin dengan kemampuan kewangan mereka.

Sekarang, bila situasi tersebut sedang aku alami, sememangnya persiapan kewangan pengantin di Jordan lebih kurang sama dengan belanjawan perkahwinan di Malaysia sekarang. Maksudnya jumlah yang perlu pihak lelaki sediakan untuk kedua-dua belah pihak. Tambahan dari mereka yang datang dari keluarga biasa, perlu difikirkan kenduri di sebelah lelaki juga selain wajib menguruskan perkara-perkara di sebelah perempuan.

Memang banyak perlu disediakan. Ia bukanlah satu keluhan di hati aku tetapi mengenangkan perkara-perkara yang sepatutnya aku perlu ambil tahu dari awal. Perlu aku sediakan lebih awal.

Apapun ia adalah pengorbanan yang padanya akan menghadirkan kebahagiaan. Biar susah bagaimanapun ia mesti ditempuhi. Demi kasih yang satu, tiada yang lain.

Setiap kesusakan pasti ada jalan penyelesaian.
Berusaha, Berdoa, Bertawakkal.
Ya Allah. Permudahkanlah Urusanku.

2 komen:

Unknown said...

salam perjuangan...

ana ingin berkongsi pengalaman senior ana yang kahwin awal ketika tahun 4. beliau mngadakan kenduri dan akad nikah pada hari yang sama dan family kedua belah pihak bersetuju untuk mengadakan hanya satu kenduri sahaja

sekadar berkongsi...

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam badrul,

TQ ke blog sy dan atas pandangan saudara