Thursday, April 10, 2008

Kepala Kambing Oh Kepala Kambing

Hidangan Kepala Kambing dan Sup bersama Nasi & menu lain di Restoran Kaherah,
Downtown Amman, Jordan


Belum habis saya merindui makanan-makanan arab.

Lantaran, entry seterusnya ingin saya berkongsi dengan para pembaca juga berkenaan makanan di negara arab. Makanan 'istimewa' yang rasanya memang payah nak jumpa di Malaysia.

Makanan yang saya maksudkan ialah makanan berasaskan Kepala Kambing. Bila disebut kepala kambing sudah tentulah ia merangkumi isi di pipi, lidah, telinga, mata dan seluruh kulitnya. Dengar pun mungkin sudah ramai yang meloya terutamanya kaum Hawa. Tetapi pada sesiapa yang menggemarinya, sudah tentu khayal membayangkan kelazatannya. Bagi yang belum mencuba, adakah anda mampu menjamahnya?

Sepanjang pengalaman di Jordan, mula-mula merasai kepala Kambing yang dimasak sup sudah pastinya di Restoran Kaherah, Balad Amman. Sebut sahaja restoran ini rasanya semua yang pernah belajar/berada di Jordan mengenalinya sejak zaman berzaman. Mana tidaknya, setiap kali ada generasi baru datang, sudah pasti restoran ini di 'war-warkan' oleh senior. 'Sanadnya' tidak putus.

Restoran Kaherah di Downtown Amman menjadi tumpuan kepada yang minat makan kepala kambing dan supnya. Ditambah pelbagai menu nasi dan hidangan lain, ianya cukup memberi kepuasan kepada pelanggan.

Selain di Restoran Kaherah, Restoran Anwar Quds bersebelah Souq Khadr Balad turut menjadi tumpuan. Bahkan bagi aku ianya lebih baik dari Restoran Kaherah.

Kepala Kambing yang dijual di Balad Irbid (sebuah negeri di utara Jordan) tidak kurang 'hebatnya'.

Antara makanan yang berasaskan kepala kambing yang boleh dinikmati di Jordan ialah sup kepala kambing dan sandwich kepala kambing. Bagi aku, sandwich kepala kambing yang paling sedap di Balad Amman ialah di Cafe Hanini berdekatan Souq Khadr Balad. Untuk menikmati sup kepala kambing dan nasi sudah pasti Restoran Kaherah dan Quds yang terbaik.

Jika mereka yang menggilai otak, hati, telur kambing, limpa dan kepala kambing yang direbus atau dibakar dan dimakan bersama roti, terdapat sebuah restoran khas yang menjual makanan tersebut sahaja iaitu yang terbaik bagi aku di Restoran Abu Musa di Shariq Sagaf Sil berhampiran bulatan perhentian bas ke Marj Hammam juga di Balad Amman.

Masyarakat Badwi di Jordan turut menyediakan Mansaf yang dimasak bersama kepala kambing.
Keenakkan Mansaf sudah tidak dapat dinafikan lagi oleh para penggemarnya. :)



Sandwich Kepala Kambing dijual di tepi-tepi jalan
di negara Syria. Kepala Kambing telah direbus atau dipanggang dan dileraikan isinya.


Itu kisah di Jordan. Jika di negara Syria, restoran kepala kambing yang terkenal dan aku ketahui ialah di Midan Jazmatiah berhampiran Bab Musolla. Aku pernah menikmati sup kepala kambing di situ namun penyediaannya berbeza dari restoran di Amman, Jordan. Jika di Amman, Jordan, mereka memasak kepala kambing tersebut sekali dengan tulangnya dan dihidangkan bersama tulang kepala tersebut. Di Syria mereka menyediakannya dengan semangkuk sup bersama sepinggan isi-isi kepala kambing termasuk lidah kambing yang telah dileraikan dari tulang.

Begitu juga dengan keadaan sup kepala kambing yang pernah aku nikmati di Antakya, Turki. Isinya telah dileraikan dari kepala dan penyediaan supnya agak berbeza kerana ia dicampur dengan beberapa rempah yang 'pelik' rasanya.

Berbalik ke negara Syria, terdapat penjual yang menjual sandwich kepala kambing di tepi-tepi jalan di sekitar bandar Dimashq. Paling banyak di kawasan kota lama Dimashq dan beberapa di kawasan Marjeh dan kawasan-kawasan lain. Sandwich boleh diminta mengikut size kecil atau besar. Isinya ialah daging-daging yang terdapat di kepala kambing di campur bersama buah tomato, salad dan air lemon.

Paling enak dan meliurkan ialah kepala kambing yang di masak bersama Nasi Mandi Yaman. Kawasan yang menjadi tumpuan Nasi Mandi di negara Syria ialah di kawasan bernama Masakin Barzah. Menikmati Nasi Mandi Yaman dengan kepala kambing di kawasan tersebut menjadi salah satu aktiviti aku bila berkunjung ke negara Syria.

Nasi Mandi Yaman dimasak dengan menggunakan bara api yang kuat.
Periuk Nasi di letak di dalam tanah dengan di bawah periuknya adalah bara api yang kuat
Kemudian lubangnya ditutup. Daging akan digantung pada besi di permukaan lubang sebelum ditutup keseluruhannya. Oleh yang demikian, Nasi Mandi akan menghadirkan aroma asap dan rempah yang amat lazat. Tambahan apabila disajikan bersama daging dan kepala kambing :)

Inilah salah satu resepi dan hidangan yang sukar kita jumpai di Malaysia dan sudah tentu banyak dikalangan rakyat Malaysia tidak menggemarinya. Bagi yang meminati, sudah pasti akan menyatakan kesedapan walaupun orang lain nampak ianya menjijikkan.

Kesukaran untuk mendapatkan kepala kambing mungkin antara sebab makanan berasaskannya tidak popular di Malaysia. Berbeza dengan di tanah arab. Seekor kambing pun boleh dihabiskan oleh 4-5 orang arab. Daging kambing menjadi hidangan utama di tanah arab berbanding ayam, ikan atau daging lembu. Oleh yang demikian, kepala kambing sentiasa ada stoknya.

9 komen:

Anonymous said...

salam abg jimin kita

aiseh, teringat pertama kali makan kepala kambing kat balad irbid
pening kepala bawa sampai ke malam

masa itu ingat lagi, lepas makan sup kepala kambing baru tengok macam mana taukey kedai sediakan. pergh, rasa agak meloyakan.

so, kesimpulannya makan sahaja. jangan tengok2.hir3

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam deqmoon..

haha bru tahu penangannya..

jangan ditengok cara dia buat..hir3
makan2..nnt balik Malaysia payah dah nak jumpa..

silversarina said...

laaa kepala kambing pulak... memang 'sedap' nya sampai tak pernah sentuh, nampak kepala kambing pun dah rasa nak lari... that bedouin mansaf and kambing... ampun tak nak dah... pergi kenduri nak, makan tak nak....hehehehe.

Actually , it's good gemar makanan asing sebab kat negara kita memang payah/tak de jumpa pun... buka restoran kepala kambing pun okay jugak.. trylah.

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam makcik ina,

hehe..minggu nie asyik cari2 gambar makanan kt jordan saja..walaupun mcm2 makanan ada kat malaysia nie.. tetapi rindu dgn makanan di sana..

haha..klu nk bukak rest kpala kambing kat malaysia jenuhlah kambing takda kepala kat malaysia..

FabulouswithAs said...

uuuuuu kaple kmbinggg......(nk try ke 1 hari nti?adoi..ahah)okla tuh kt msia dpt mkn kepale ikan lak...kui3...lagik2.. cte lagik psl mknn arab bes gak..mne tau de yg lom try..tp resotran kt irbid nih mcm xvariety jek....

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam asma,
kena try tue..
takut kang sekali try selalu plak naknya..hihi

Anonymous said...

eeee...tak nak makan lah, tengok pun tak ingin.
entry ni bagus utk ust mujahid. Dia penggemar kambing no 1, habis diratah, lidah, otak, kalu boleh tengkorak kambing pun dia nk mkn.

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam kak ina,
lama xdengar khabar..

selamat keras tengkorak tue.. kalau lembut xtaula.. hir3

kim salam kat ustad..

Vase la Vida said...

Assalam...
saya nak minta izin amik sikit bahan pasal kepala kambing di Jordon ni nak guna sebagai background artikel kari kepala kambing saya ye...
nak contact owner blog directly tak pandai sgt ...
Thanx...