Tuesday, April 8, 2008

Kesan Arkeologi di Ar-Rabbah

Antara penemuan di Ar-Rabbah.
Kesan Salib membuktikan agama Kristian pernah dianuti oleh penduduk Aeropolis (Ar-Rabbah)
Namun kerajaan Islam telah berjaya menguasai kawasan tersebut sejak kurun ke-7


Ar-Rabbah merupakan sebuah perkampungan kecil yang terletak lebih kurang 20km dari pusat bandar Karak. Sepanjang berada di bumi Jordan saya berpeluang beberapa kali menjejaki kota bersejarah tersebut walaupun bagi penduduk tempatan di situ mungkin tiada nilai istimewa padanya lantaran kawasan tersebut hanya terbiar tanpa betul-betul di jaga.

Ar-Rabbah dikenali dengan Rabbat-Moba atau Aeropolis ketika zaman kuno Yunan dan Rum. Seluruh kawasan Ar-Rabbah pada ketika ini termasuk di tapak rumah-rumah moden merupakan sebuah kota yang luas. Namun faktor pemodenan menyebabkan banyak kesan telah dihancurkan.

Kesan binaan yang masih kekal baik dan merupakan pusat kota Aeropolis pada ketika itu terdapat di tengah-tengah pekan kecil tersebut. Sekiranya perjalanan ke Ar-Rabbah dengan menaiki coaster dari Karak, ia dapat dilihat di sebelah kiri dari arah Karak.

Kesan binaan yang terdapat di situ menjadi salah satu binaan yang penting buat penganut agama Kristian. Ini adalah kerana gereja-geraja utama di Tebing Timur yang digambarkan pada sebuah Mozek di gereja St. Stephen Umm Rasas terdapat di Ar-Rabbah.

Kota ini jelas dibina ketika era Rum kerana dibuktikan dengan Kuil Rum yang masih kekal ada. Bukti gereja lama dan beberapa ukiran salib pada batuan yang terdapat di dalam kawasan kota membuktikan kerajaan Byzantium pernah mencapai kegemilangannya di Ar-Rabbah.

Namun, di dalam zaman kegemilangan Islam, kota ini telah ditawan dan tanah di kawasan tersebut menjadi milik kerajaan Islam. Ini dibuktikan dengan penemuan tembikar-tembikar dari era Islam yang rata-rata bercorak dari zaman kerajaan Mamluke. Kesan tembikar-tembikar yang telah hancur turut dapat ditemui sehingga hari ini di kawasan kota. Wang syiling dari zaman kerajaan Islam yang ditemui di Ar-Rabbah menjadi bukti yang lebih kukuh Islam pernah menguasai kawasan tersebut.

Kota ini hancur sebahagiannya pada gempa bumi tahun 1293 masihi dan kebanyakkan artifak-artifak yang terdapat di kawasan kota telah ditempatkan di Muzium Karak.

Kesan-kesan kota di Ar-Rabbah yang masih kekal.
Gambar paling bawah ialah Kuil Rum


2 komen:

Abdulla said...

menarik..kalau la saye ade banyak masa leh gi korek2 tempat arkeologi..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam acap..
xpa acap..kalau xleh seluruh jordan..kat irbid pun bnyk tempat menarik bleh terokai..

amek medic mmg masa xda sgt nak wat aktiviti2 begini (betul ke?)..