Saturday, July 7, 2007

Sodom & Jemoroh Ditelan Bumi

Senja di Laut Mati. Persisiran Laut Mati kini giat dibangunkan tempat-tempat istirehat dan bersantai.
Sedarkah bangsa arab
dan umat Islam yang lain bahawa Laut Mati telah menenggelamkan
kaum Sodom dan Jemoroh atas maksiat yang mereka lakukan?
(Gambar di Amman Beach Resort 2005)

Laut Mati terletak kira-kira 50 km dari Amman- ibu negara Jordan. Laut Mati bersempadan dengan Palestin yang kini diduduki oleh Yahudi Laknatullah 'Alaih. Berada 397 meter di bawah paras laut dan merupakan kawasan terendah di dunia.

Kesan Laut Mati ini membuktikan kebenaran dari ayat Al-Quran mengenai bala yang telah menimpa kaum Nabi Luth a.s di atas maksiat yang mereka lakukan kira-kira 3900 tahun yang lampau.

Nabi Luth a.s adalah anak saudara kepada Nabi Ibrahim a.s. Bapa baginda Hasan bin Tareh adalah saudara kandung Nabi Ibrahim a.s. Baginda mengikuti Nabi Ibrahim berhijrah dari Babylon (Iraq) ke Palestin yang dikenali dengan wilayah Kana'an pada ketika itu.

Seterusnya mereka ke Mesir dan berpisah di situ. Nabi Luth a.s berhijrah ke satu kawasan bernama Sodom dan Jemoroh yang kini merupakan kawasan bernama Jazirah Lisan terletak di selatan Laut Mati.

Menurut riwayat Imam Abbusyakh dari Said bin Abi Arubah kaum Nabi Luth a.s berjumlah 4 juta orang. Kaum Nabi Luth a.s dibinasakan oleh Allah S.W.T disebabkan melakukan perbuatan terkutuk iaitu Homoseks yang belum pernah dilakukan oleh kaum terdahulu.

Ini diterangkan di dalam Al-Quran ayat 80-81 Surah Al-A'araf :

80. Dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). ingatlah ketika ia berkata kepada kaumnya:
"Patutkah kamu melakukan perbuatan Yang keji, Yang tidak pernah dilakukan oleh seorang pun
dari penduduk alam ini sebelum kamu?

81. "Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat kamu Dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum Yang melampaui batas".

Perbuatan keji yang dimaksudkan di dalam ayat 80 ialah Homoseks.

Dakwah dan amaran keras Nabi Luth a.s tidak dipedulikan oleh kaum Sodom dan Jemoroh malah mereka bertindak untuk mengusir Nabi Luth a.s dari wilayah tersebut dan menuduh Luth a.s hanya berpura-pura menunjukkan kebaikkan.

Setelah dakwah dan usaha baginda tidak berhasil, maka berdoalah Nabi Luth a.s supaya ditimpakan bencana terhadap kaumnya yang sudah melampaui batas.

Maka Allah mengutuskan malaikat untuk membalikkan bumi Sodom sekaligus menghancurkan seluruh kaumnya.

Firman Allah di dalam Surah Hud ayat 82 :


82. Maka apabila datang (Masa perlaksanaan) perintah kami, Kami jadikan negeri kaum Lut itu diterbalikkan (tertimbus Segala Yang ada di muka buminya) dan Kami menghujaninya Dengan batu-batu dari tanah Yang dibakar, menimpanya bertalu-talu.

Begitulah kisah umat Nabi Luth a.s yang telah dilenyapkan oleh Allah serta merta.

Ziarah untuk mengambil iktibar dari kisah Nabi Luth a.s
Melihat kepada umat Islam ketika ini pula, saya amat berasa kesal dengan sikap yang ditunjukkan oleh bangsa arab Islam sendiri. Sikap yang mereka tunjukkan langsung tidak mengambil iktibar dari kisah yang telah menimpa kaum Luth a.s.

Sudah banyak kali saya berpeluang berkunjung ke Laut Mati dan melihat arab masih leka dan bersuka tanpa mempedulikan waktu solat. Jika mereka berendam di Laut Mati sebelum Zohor mereka naik untuk makan beberapa ketika, kemudian berendam semula hinggalah selepas asar. Jika berendam sebelum Maghrib, selepas Isyak baru nampak mereka membilas dengan air biasa. Di mana solat mereka?.

Untuk pelancong dan pengunjung dari Malaysia, Alhamdulillah mereka masih kuat mengingati waktu solat, jika tiada ada kawasan khas untuk solat mereka akan solat di atas pasir dan rumput yang bersih di sekitar kawasan Laut Mati.

Cuma masih ada satu persamaan dengan arab, kebanyakkan mereka ke Laut Mati lebih untuk mengambil 'khasiat' dari air Laut Mati yang belum terjamin khasiat jika Allah tak izinkan. Bukan mereka datang untuk mengetahui kisah sejarahnya lalu mengambil pengajaran dari kisahnya.


3 komen:

Anonymous said...

betul sgt ape yang dkatekan penulis tu...kadang2 ramai yang taksub dengan air laut mati ngn lumpur2 nye n mcm2 la,sampai tlupe yang kawasan tu tempat yang pernah Allah turunkan bala pada umat terdahulu...beringat2 pd pngunjung2 ke kwasan laut mati...renungilah kebesaran Allah...

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

semoga kita selalu mengambil iktibar dari kisah2 yang telah dinyatakan di dalam al-quran

ABU LUQMAN said...

Assalamualaikum,
Salam Ukhuwah dari Abu Luqman.

Ada sedikit pembetulan >> Laut Mati berada pada -397m dari paras laut Mediteranean (sea level ) >> negatif 397