Tuesday, July 17, 2007

Mendaki Jabal Hamam

Di puncak Jabal Hamam.
Kelihatan Empangan Tannur dan Bukit Tannur di bawah
dan berhadapan Jabal Hamam. Sekelilingnya merupakan
Wadi Al-Hisa yang memisahkan muhafazah Karak dan Tafilah


Kawasan selatan Jordan meliputi 4 buah muhafazah (negeri) iaitu Karak, Tofilah, Ma'an dan Aqabah. Kawasan tersebut merupakan kawasan penempatan masyarakat peribumi Jordan. Terutamanya muhafazah Karak dan Tofilah. Jika kawasan paling selatan Aqaba penduduk kini dipenuhi oleh mereka yang datang dari Saudi Arabia dan Mesir, kawasan Amman dipenuhi rakyat palestin yang jumlahnya hampir 80% jumlah penduduk. Kawasan Irbid, Jerash dan Ajloun di utara mereka sudah mirip seperti penduduk Syria.

Pagi hari raya Aidiladha tahun 2003 selepas solat raya di Masjid Syuhada' Mu'tah (Di negara Jordan/Arab solat hari raya seawal jam 6.30 pagi) aku dan Zaid bersama seorang arab yang senang dikenali sebagai Abu Suhaib telah merancang untuk pergi ke sebuah kawasan yang bernama Wadi Al-Hisa. Wadi tersebut merupakan kawasan lembah bergunung yang menjadi sempadan antara
muhafazah Karak dan Tofilah.

Perjalanan aku dan Zaid di pagi hari tersebut tidak diketahui oleh rakan-rakan yang lain. Jika mereka tahu sudah pasti dikutuk dan dicop 'gila' kerana masih ingin mengembara di pagi hari raya. Namun, setiap perkara di atur sudah pasti ada matlamatnya. Perjalanan di pagi hari raya tersebut adalah untuk melihat bagaimana suasana masyarakat arab berhari raya korban. Lebih elok aku berjalan dari 'melepak' di rumah atau berdengkur di rumah. Jika mereka tertawakan aku kerana mengembara di pagi hari raya korban, aku boleh tersengeh kerana ada yang sanggup berlawan bolasepak juga di pagi hari raya.

Ternyata hari raya korban di negara arab lebih meriah dari hari raya puasa. Dan inilah yang dituntut di dalam Islam. Mereka berlumba-lumba melakukan ibadat korban, memeriahkan suasana di rumah kabilah masing-masing, memberi sedekah yang banyak hasil dari daging korban. Suasananya meriah. Pada pagi hari tersebut aku telah melalui perkampungan Mazar, Amaqah melalui jalan Tafilah lama ke kawasan perkampungan Moab Qadim (Moab Lama) yang terdiri daripada empat buah kampung iaitu Husainiah, Umariah, Khalidiah dan Faisaliah. Kawasan-kawasan yang aku lalui bersama van yang dipandu oleh Abu Suhaib ternyata meriah dengan kehadiran pagi Aidiladha.

Perancangan awal aku dan Zaid pada hari tersebut selain melihat suasana Aidiladha di bumi arab kami ingin menuju ke sebuah bukit di Wadi Al-Hisa yang dikenali sebagai Jabal Tannur. (Jabal bermaksud bukit/gunung). Ia merupakan bukit yang terletak berdekatan Sad Tannur (
Sad bermaksud Empangan). Di atas puncak Tannur terdapat kesan tinggalan sejarah dari kerajaan Nabatean.

Namun, setelah 20 minit perjalanan, van menuruni jalan curam di lembah Hisa, Abu Suhaib yang menjadi pemandu kami telah membelok ke arah kanan jalan bertanah sebelum tiba di selekoh sebenar jalan masuk ke Tannur. Apabila ditanya kenapa dia memilih jalan tersebut, dia menjawab jalan tersebut merupakan jalan yang lebih dekat untuk ke Tannur. Jadi tak mengapalah disebabkan
Ahlil Balad= penduduk tempatan yang yakin begitu. Aku percayalah padanya. Sedangkan aku beryakin terdapat satu selekoh selepas melalui empangan Tannur barulah menemui selekoh jalan bertanah untuk ke kaki bukit Tannur.

Akhirnya, sia-sia sahaja aku percaya pada Abu Suhaib. Lebih baik aku membantah seawalnya. Memang itu jalan yang 'lebih jauh' dan langsung tidak boleh ke Jabal Tannur.

Abu Suhaib telah membawa kami ke sebuah bukit batuan Volcanic yang dikenali sebagai Jabal Hamam. Bukit itu terletak berhadapan dengan Bukit Tannur dan ia dipisahkan dengan sebuah lembah dalam yang kini telah dibina empangan takungan air (bukan untuk Hydro-eletrik)

Aku, Zaid dan Abu Suhaib mula mendaki Jabal Hamam untuk tiba di puncak. Ajaibnya, Jabal Hamam yang kami daki merupakan Bukit batuan
Volcanic. Keadaan bukit itu hitam dan sekelilingnya merupakan batuan Limestone yang berwarna kekuningan. Jika di kaji dari sudut geologi, kawasan tersebut sesahihnya merupakan kawasan letupan gunung berapi purba. Proses tersebut sudah pasti berlaku jutaan tahun. Mungkin sebelum kewujudan manusia di bumi. Kerajaan silam gemar membina kota mereka dari batuan ini kerana ia lebih keras dan tidak mudah pecah. Jika difikirkan balik mungkin ini jawapan yang pernah bermain di fikiran aku ketika melawat kota Umm Jimal, Umm Qais di utara Jordan. Di mana dinding-dinding kota di bina dari batuan Volcanic iaitu batuan gunung berapi. Berkemungkinan batu-batu tersebut di ambil dari kawasan berdekatan sahaja. Bukan di import dari negara yang jauh pada ketika itu. (buktinya ada kawasan berbukit batuan hitam di dalam Jordan sendiri)

Berkat kesabaran, akhirnya kami tiba di puncak Jabal Hamam. Pemandangan sekitarnya cukup cantik. Seperti di Grand Canyon, Utah. Manakan tidak, Wadi Al-Hisa sendiri memiliki bukit berbatu yang amat cantik apabila disinari cahaya. Di kiri kanan lembah terdapat kawasan menghijau dikenali sebagai Al-Eina, di bawah bukitnya merupakan kawasan empangan air dan berhadapannya adalah bukit Tannur. Subhanallah. Cukup indah ciptaan Allah. Walaupun tidak dapat ke Bukit Tannur pada pagi itu, aku dan Zaid puas dengan misi 'tak sengaja' mendaki Jabal Hamam.

Jika mereka yang pernah melalui jalan lama dari Karak ke Tofilah, boleh melihat Jabal Hamam di sebelah kanan jalan. Satu-satunya bukit berwarna hitam yang dikeliling lembah dan bukit kekuningan.

Disitu aku pernah mendaki dengan memakai kasut pejabat Timberland (beli terpakai kat Balad Amman). Semuanya gara-gara nak cepat, kasut
hiking hilang entah ke mana dan natijahnya aku diketawa oleh Zaid sepanjang pendakian...

4 komen:

guli guling said...

wah3...dasyat nye tangkap gambar tu...terbang ke ape...tak gayat ke hhehehe pape pun tahniah la...bukan senng nak dapat tangkap gambar camtu...ok la tu,tak dapat gi tempat yang drancang sampai gak tempat lain yang tak drancang,best gak kan jejaln pg2 raya :p

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

tym panjat tue sbenanya kejar masa jugak sbb pagi tue ada majlis sembelihan korban oleh pelajar malaysia. tp sekor kambing sahaja tym tue..

SoFie NuR said...

lawa gamba kat puncak tu...i wish i can be there...hehe

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam sofie nur..

InsyaAllah ada peluang dan masa nnt boleh ke bukit tue.. Zaid pun ada di Mu'tah lagi kan peh ni :)