Friday, July 25, 2008

Kofte Kebab

Business Trip. Istanbul - Jun 2008

Sudah agak lama saya tidak menulis tentang pengalaman berada di luar negara samada ketika belajar atau ketika mengendalikan pakej pelancongan. Semalam saya menerima e-mel dari seorang yang dikenali dengan Kak Haslina bertanyakan tentang pakej lawatan ke Jordan, Syria dan Turki selama 14 Hari 12 Malam. Selepas menerima e-mel dari beliau saya mula menyemak semula fail tentang harga dan segala urusan berkaitan termasuk harga hotel, pengangkutan dan makanan pada ketika ini di ketiga-tiga buah negara tersebut untuk mendapatkan harga terbaik untuk beliau.

Dengan kerja-kerja yang dilakukan ia mengingatkan aku semula kenangan-kenangan di sana dan kembali 'menyelongkar' folder-folder gambar yang sudah mencapai puluhan ribu keping dan mencari idea untuk menulis di sini.

Entry kali ini mengenai makanan di Turki. Lebih khusus lagi iaitu makanan yang dikenali dengan Kofte disebut juga Kofte Kebab (Turkish Meatball) yang menjadi makanan kegemaran saya. Kofte bukan sahaja terkenal di Turki malahan di beberapa negara lain seperti di Timur Tengah dikenali dengan Kuftah dan di India dikenali dengan Kofta dengan pelbagai jenis seperti shahi aloo Kofta dan Malai Kofta. Dinegara-negara lain mungkin ia mudah dikenali dengan meatball membezakannya mungkin pada bahan yang dicampur bersama daging.

Kofta/Kuftah/Kofte dibuat dengan daging kambing atau lembu yang dihancurkan kemudian dicampur dengan bawang, daun parsley, daun pudina serta beberapa herba dan rempah. Namun, ada sesetengah 'versi' kofte digaul bersama buah tomato dan bahan-bahan lain yang saya pun tidak ketahui. Kebiasaanya adunan ia diuli dan dibuat bentuk bulat dan ada juga yang di grill dalam bentuk leper. Dalam pada itu ada juga Kofte yang tidak menggunakan daging tetapi dibuat dengan kentang atau kacang parpu.

Di Turki terdapat banyak 'versi' Kofte. Antaranya ialah Cig Kofte (Raw Kofte) yang terkenal di kawasan Barat Laut Turki seperti SanUrfa, Odun Kofte, Islama Kofte, Kadinbudu Kofte dan lain-lain lagi.

Dalam kesemua kofte yang ada, saya amat mengemari Kofte Kebab yang di grill. Apabila berada di Istanbul saya tidak melepaskan peluang berkunjung ke sebuah restoran yang terletak di Aksaray District (restoran berdekatan dengan Pamukkale Travel & Tours). Harga sepinggan Kofte (daging serta kentang, cili, bawang di goreng) ialah 4YTL (RM 10.60). Kebiasaan Kofte dimakan dengan roti (sandwich) dan boleh juga di order dagingnya sahaja.

Kebiasaan apabila di Istanbul saya memilih makan di Aksaray adalah kerana di kawasan ini makanan lebih murah berbanding di kawasan lain malahan bagi saya makanannya lebih enak. Jika makanan lain seperti hidangan nasi dan lauk satu set di Sultan Ahmet atau di kawasan lain mencecah 10YTL tetapi di Aksaray boleh makan nasi dan lauk dengan harga 6YTL (USD 1 bersamaan 1.2YTL). Di kawasan Taksim harga lebih kurang sama dengan harga di Sultan Ahmet ( 3 kawasan tumpuan di Istanbul- 1. SultanAhmet 2. Taksim 3. Aksaray)

Kofte di grill dan di makan bersama cili, kentang, bawang, terung dan beberapa bahan lain yang digoreng
(bahan-bahan yang digoreng boleh dipilih)


Pelbagai jenis lauk dan nasi (resepi orang Turki). Harga di Aksaray Nasi 1.5-2YTL mengikut jenis (berempah atau tidak)
dan setiap jenis lauk berharga 4YTL


Grill Kofte 4YTL, Nasi 2YTL, Lauk 4YTL dan Pepsi 1.5 YTL, Roti Free. Jumlah kesemua 11.5YTL (RM30.60)

Jika anda berpeluang ke Turki, jangan lupa mencuba makanan ini. ")

0 komen: