Saturday, July 12, 2008

Harga minyak di Jordan naik lagi

Gambar yang sempat aku ambil ketika berada di Jordan Februari lalu. Harga disel tertera pada meter 555 Fils seliter yang mana ketika itu baru menerima kenaikkan mendadak dari 310 Fils. Semalam selepas kenaikkan kali keenam untuk tahun ini harga kini ialah 770 Fils)

Hari ini saya mendapat SMS dari sahabat baik rakyat tempatan Jordan memberitahu bahawa harga minyak naik lagi di Jordan. Di akhir ayat smsnya sedikit mencarut terhadap kerajaan memerintah.

Kebetulan pagi tadi ketika membaca New Straits Times terdapat pula artikel mengenai kenaikkan harga minyak di Jordan. Artikel kecil bertajuk 'Jordan's 10th oil price hike'. Memang aku termenung seketika teringatkan kawan-kawan di sana. Teringat kawan-kawan arab di Karak kursusnya. Mereka sudahlah susah, miskin. Naik lagi harga minyak yang mensahihkan lagi semua barangan keperluan seharian terus naik. Kawan-kawan pelajar Malaysia di sana juga sudah pasti terasa perit dengan kenaikkan harga minyak. Beras, minyak masak dan segala keperluan dapur dan rumah melambung. Tambang coaster dan bas confirm naik.

Bagi kawan-kawan yang dapat biasiswa tak kisah. Duit mereka banyak dan cukup untuk hidup. Tambahan lagi biasiswa sudah naik 100%. Yang aku kesian kawan-kawan yang belajar di sana semua belanja ditanggung oleh emak ayah dan mengharapkan wang zakat dari negeri masing-masing serta pinjaman yang belum tentu dapat (sebab aku pernah merasai peritnya). Aku harap korang semua tabahlah kat sana. Rezeki untuk mereka yang ikhlas menuntut ilmu terutama ilmu agama pasti Allah berikan kemudahan. Kembali betulkan niat.

Kenaikan harga minyak semalam di Jordan merupakan kenaikkan kali ke-10 dalam tempoh 2 tahun dan kali keenam untuk tahun 2008 ini. Semasa aku berada di Jordan awal bulan lepas berlaku kenaikkan dari 550 Fils ke 620 Fils. (1000 Fils bersamaan RM 4.56) dan baru seminggu aku berada di Malaysia, kawan rakyat tempatan di sana memaklumkan kenaikkan lagi dan dia turut mengeluh untuk menjual keretanya jika keadaan terus teruk. Nak jaga kereta lebih teruk dari nak jaga isteri.

Kini harga petrol tanpa plumbum di Jordan 840 Fils (naik 35 Fils) dan harga disel meningkat ke 770 Fils. Sekiranya harga minyak dunia naik sehingga USD 200 setong, tak mustahil minyak di Jordan mencecah harga JD1 (1000Fils) seliter bahkan mungkin lebih dari harga itu.

Bagi diri aku, apa yang difikirkan ialah perniagaan pelancongan yang kini semakin bertambah kosnya. Apa lagi yang penting untuk satu-satu perniagaan pelancongan - Bus, Hotel, Makanan. Semua melambung naik di Jordan & Syria.

2 komen:

Mohd Adam-Zurairi Mohd Rawi said...

salam a.gmen..

nasib baik sy tggl smnggu je kt cni..hehehe

tak sbr nk balik Msia..mcm nk dtg ziarah pengantin baru je nnti.,.

hehehe

Hazimin Sulaiman Abdullah said...

salam adam pekat manis,
mmg selamat la sbb dh nak balik.. tp kena tahu yang Mesia ni pun teruk nak hidup skrg..

nak dtg ziarah ek? dtgla bawa hadiah sekali. Nokia N95 8GB Internal Memori pun dh ok.. hir3