Wednesday, July 23, 2008

Kenangan di Pantai Timur

Alhamdulillah saya dan isteri selamat tiba di Ipoh awal pagi semalam dengan menaiki bas Ekspress Utama dari bandar Kemaman. Sepanjang 4hari 3malam berada di pantai timur banyak juga pengalaman baru yang dapat termasuk berjalan-jalan ke beberapa destinasi di Kemaman dan Kuantan.

Gambar-gambar kenangan sepanjang berada di pantai timur.


Di majlis kenduri Zaid pada hari kedua di Kemaman (19 Julai 2008)
Majlis berlangsung dengan meriah. Gambar-gambar lain boleh ditelek di blog Emak Zaid iaitu Makcik Ina
di silversarina.blogspot.com

Pertama kali makan otak-otak, pais, satar, nasi air dan sotong goreng bersalut tepung di Restoran Otak-otak Che Wan berdekatan Pantai Teluk Mak Nik, Geliga.

Batik Terengganu di tingkat bawah The Store Kemaman

Gua Charas di Panching, Pahang
Gua Charas menjadi tumpuan para arkeologi dan geologi kerana keunikkan bentuk muka buminya dan kesan tinggalan sejarah yang ada. Di kawasan tersebut terdapat juga Gua Gajah, Gua Buddha, Gua Tiga Beradik, Gua Puteri Bersikat, Gua Pecah, Gua Batu Nisan Raja, Gua Lubang Dalam dan Gua Lubang Hidung

Muzium Sungai Lembing menyimpan sejarah khazanah perlombongan bijih timah di kawasan tersebut. Sungai Lembing suatu ketika dahulu merupakan kawasan terkaya dalam pengeluaran bijih timah di Pahang dan merupakan kawasan galian bijih timah kedua terbesar di dunia selepas Bolivia

Kawasan hutan lipur dan air terjun Sungai Pandan atau dikenali juga dengan air terjun Panching

0 komen: