Sunday, May 25, 2008

Qasr Tuba : Contoh Istana Era Umawiah

Kenangan di Qasr Tuba [November 2002]
Dari kiri Khairul, Hazimin, Kemar dan Alut


Siapa kata negara Jordan sebuah negara 'kontang' tanpa sebarang keistimewaan? Jika ingin dibandingkan dari segi natural site yang indah, sudah pasti tanah milik Hashimiah kini kalah dengan pertarungan itu. Namun jika ingin dihamparkan setiap inci tanahnya dengan catatan sejarah, beribu artikel boleh ditulis menceritakan kemegahan yang telah dan sedang rakyat mereka miliki.

Kesan-kesan sejarah terlalu banyak di negara Jordan jika dibentangkan satu persatu. Nikmat mengkaji dan mengetahui nilai sejarah yang wujud amat menarik dan boleh memberikan thaqofah atau ilmu pengetahuan yang pelbagai yang mungkin antaranya boleh dijadikan pengajaran dan pedoman dalam hidup.

Pernah satu masa, syarikat saya bersaing untuk mendapatkan satu projek dari satu kumpulan yang ingin mengkaji kesan kota sejarah Islam di Timur Tengah. Mereka ingin mengadakan kajian di Jordan. Namun setelah beberapa masa berlalu, orang-orang atas dalam pengurusan mereka menafikan bahawa tiada kota-kota sejarah Islam yang menarik boleh dikaji di negara Jordan.

Itu adalah satu pandangan lemah tanpa mereka mengkaji dan mengambil tahu terlebih dahulu segala kesan kota sejarah yang ada di Jordan. Mereka memilih negara Syria akhirnya tanpa saya nafikan bahawa kesan sejarah di Syria jauh lebih banyak dan senibinanya lebih hebat dari kota-kota yang terdapat di Jordan.

Sebenarnya, kesan-kesan tinggalan kerajaan Islam terlalu banyak di negara Jordan. Masalahnya maklumat mengenai kota-kota tersebut terlalu kurang dan maklumat tersebut hanya boleh diperolehi dengan 'mewah' dari penduduk tempatan Jordan dan ahli arkeologi sahaja.

Antara kota-kota yang dibina ketika era pemerintahan Islam iaitu dari zaman Khulafah Ar-Rasyidin, Kerajaan Umawiah, Kerajaan Abbasiah, Kerajaan Ayubiah, Kerajaan Mamalik, Kerajaan Fatimiah dan Kerajaan Uthmaniah yang terdapat di dalam negara Jordan adalah seperti berikut :

- Rumah Umawiah di Kota Jerash
- Hammam As-Sarah
- Qasr Hallabat
- Qasr Amrah
- Qasr Kharranah
- Qasr Mushash
- Qasr Huweinet
- Qasr Burqu'
- Qasr Mushatta
- Qasr Tuba
- Qasr Dab'a
- Qasr Qatranah
- Qala'at Al-Hisa
- Qala'at Ma'an
- Qala'at Aqabah
- Qasr Al-Banat
- dan banyak lagi

Qasr Tuba: Contoh Istana Era Umawiah

Qasr Tuba merupakan salah satu contoh Istana yang dibina ketika pemerintahan kerajaan Umawiah yang berpusat di Dimasyq. Ia merupakan kota yang jarang disebut dan dikunjungi lantaran kedudukan lokasi kota yang jauh ditengah padang pasir ditambah lagi dengan jalan perhubungan yang kurang baik.

Senibina Qasr Tuba mirip dengan Qasr Mushatta milik Walid II yang terletak berhampiran Queen Alia International Airport, Amman.

Qasr Tuba dikenalpasti salah satu istana yang tidak dapat disiapkan sepenuhnya dan terbengkalai. Terletak di tengah-tengah padang pasir 40 kilometer dari Azraq dan 83 kilometer meredas padang pasir dari Suwaqah.

Kota ini dibina dari batuan brick yang menjadi bukti bahawa ia dibina oleh kerajaan Islam kerana teknologi brick mula digunakan oleh Islam dan tidak wujud lagi sebelum itu.

Qasr Tuba

6 komen:

ALAF21FC said...

Seronoknya melihat pemandangan dinegeri orang.

Minat membaca novel ALAF 21 ?

Jomlah sertai peraduan AKU dan BUKUKU.

Abang Long said...

Salam hormat. Kalau boleh, postingkan lebih gambar disana ....

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam alaf21fc,

xbape minat bace novel..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

abang long,

enshaAllah akan diusahakan :)
bergantung pada entry yg nak ditulis nnt..

Zacharias said...

bila hang nak bawa aku jalan kat kawasan shaam ni?

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam zaki,
enshaAllah kalau aku aturkan pakej dr mesia ni, aku send information kat ko. .kalau nak pergi secara individu kos tinggi + kena susun masa lg.

Ada rezki enshaAllah x kemana..hang pun income best kan..hir3