Friday, May 23, 2008

Jejak Makam Abi Darda'

Masjid dan Maqam Abi Darda' yang terdapat di Dimasyq
Abi Darda' pernah menjadi Qadi di Dimasyq ketika Zaman Khalifah Umar Al-Khattab
dan dikatakan wafat di Dimasyq

Ringkas mengenai Abi Darda'
Abi Darda' atau nama sebenarnya Waimir bin Zaid adalah salah seorang sahabat yang masyhur, cukup tawadhu' bahkan amat takut dosa-dosanya. Sepanjang hayatnya beliau banyak menyertai peperangan bersama Rasulullah S.A.W.

Beliau memasuki Islam akibat tindakan Abdullah bin Rawahah yang memecahkan patung berhala di rumahnya. Sebaik mengetahui perbuatan itu, beliau amat marah namun terfikir dihatinya jika berhala itu berkuasa mengapa ia tidak mampu mempertahankan dirinya sendiri. Menyedari kebodohannya selama itu, maka ia segera menemui Rasulullah S.A.W dan mengistiharkan keIslamanya.

Abi Darda' telah dilantik sebagai Qadi Dimasyq oleh Saidina Umar bin Al-Khattab.

Seorang sahabat bernama Abu Qalabah bercerita tentang Abi Darda' :

Suatu hari Abi Darda' melihat orang sedang mencaci maki seorang yang telah membuat dosa lalu ia bertanya kepada kelompok yang sedang mencaci maki tersebut

"Bagaimana pandangan kalian apabila bertemu dengan orang yang terperosok ke dalam lubang?.. Bukankah seharusnya kalian berusaha menolong mengeluarkannya dari lubang tersebut?

Jawab mereka "Ya. Tentu sahaja"

Abi Darda' berkata: "Kalau begitu, janganlah kalian mencela dia, tetapi hendaklah kalian bersyukur kepada Allah yang telah menyelamatkan kalian"

Pemuda-pemuda di situ bertanya pula kepada Abi Darda': "Apakah anda tidak membencinya?"

Abi Darda' menjawab "Aku benci perbuatannya. Apabila ditinggalkannya maka ia adalah saudaraku".

Maqam Abi Darda' di Mesir, Jordan dan Syria?
Abi Darda' dikatakan wafat di Dimasyq dan terdapat juga 2 buah maqam yang dikaitkan dengan beliau yang terdapat di Irbid, Jordan dan Iskandariah, Mesir.

Maqam Abi Darda' yang terdapat di Shum Ash-Shunnaq, North Jordan


Maqam Abi Darda' di Iskandariah, Mesir

0 komen: