Tuesday, May 27, 2008

Berek Tentera Rum di Al-Lajjun

Lajjun terletak di pertengahan jalan yang menghubungkan Qatranah dan bandar Karak
iaitu berhampiran dengan Madinah Sina'iyyah Karak.
(Gambar: Lebuhraya baru yang menghubungkan Tariq Sahrawi
dari Qatranah ke muhafazah Karak)

Al-Lajjun merupakan sebuah daerah kecil yang terletak di wilayah Al-Karak, Jordan. Berada di antara jalan utama menuju ke bandar Karak dari Qatranah.

Kawasan Al-Lajjun pada musim bunga menjadi ladang gandum dan kawasan disitu subur disebabkan wujudnya beberapa mata air dilembah rendah kawasan tersebut.

Namun ramai tidak mengetahui bahawa kawasan tersebut menyimpan khazanah silam yang kini hampir hancur dan masih belum ada usaha pemeliharaan dan pemuliharaan dijalankan. Lokasi arkeologi Al-Lajjun boleh dikunjungi dari lebuhraya Qatranah-Karak yang sedang dibina. Terdapat persimpangan dari lebuhraya tersebut menuju ke Jdaida. Arkeologi Lajjun hanya terletak 300m dari persimpangan.

Ibnu Battuta di dalam catatan perjalanannya pernah singgah di sebuah perigi di Lajjun. Menurut apa yang tercatat di dalam kitab Rehlah Ibnu Battuta beliau telah melalui sebuah bandar kecil bernama Ziziyya (kini dikenali dengan Jiza) terus ke Lajjun. Dari Lajjun beliau singgah di Kota Karak yang ketika itu diperintah oleh pemerintah Mamalik. Dari Kota tersebut beliau mengambil Jalan Mahajara untuk ke tanah Hijjaz.

Sebuah perigi @ takungan air yang terdapat di Kawasan Arkeologi Lajjun

Kesan Arkeologi di Lajjun
Terdapat sebuah berek askar era Rum yang telah runtuh di Lajjun. Nama Lajjun berkemungkinan di ambil daripada perkataan Latin iaitu Legio IV Martia. Berkemungkinan di bina pada tahun 302 masihi ketika pemerintahan Deocletin.

Kesan arkeologi di situ terdapat semua ciri-ciri GARRISON yang membawa erti : Pasukan tentera yang ditempatkan dalam kota untuk mempertahankannya. Merangkumi Pusat Pentadbiran (Principia), Berek Tentera, Menara Pertahanan dan dikelilingi dinding.

Al-Lajjun suatu ketika dahulu merupakan kubu yang mempertahankan Eastern Limes Empayar Kerajaan Rum.

Berhampiran dengan kesan kota pertahanan ketenteraan Rum terdapat bangunan-bangunan yang dibina ketika era Uthmaniah. Turki Uthmaniah turut menggunakan kota pertahanan Rum tersebut untuk kawalan jalan Qatranah ke Karak cuma mereka membina beberapa bangunan tambahan yang kini digunakan oleh badwi untuk menyimpan khemah.

0 komen: