Monday, January 21, 2008

The Hashemite Kingdom Of Jordan

Raja-raja yang pernah memerintah Jordan dari kiri Raja Abdullah bin Hussein bin Ali,
Raja Talal bin Abdullah bin Hussein,
Raja Hussein bin Talal bin Abdullah
paling kanan ialah Raja Abdullah bin Hussein bin Talal yang memerintah Jordan sejak 07 Februari 1999

Hashemite Kingdom of Jordan atau ringkasnya dikenali sebagai JORDAN merupakan negeri kecil berkeluasan 92,300 km persegi yang terletak di Barat Laut Arab Saudi. Iraq terletak di timur dengan panjang sempadan negeranya 181km, Palestin di Barat dan Syria di utara.

Jordan didiami oleh 6,053,193 orang penduduk (statistik Julai 2007) dengan majoriti penduduknya adalah dikalangan arab. 1% dari bangsa Carcassian dan 1% berbangsa Armenia. 92% dikalangan watan adalah beragama Islam (Ahli Sunnah wal Jamaah), 6% beragama kristian (majoriti kristian dari mazhab Greek Ortodok dan terdapat juga dari kalangan Greek & Rum Katolik, Syrian Ortodok, Coptic Ortodok, Armenian Ortodok dan Protestant manakala baki 2% lagi menganut agama dan fahaman lain di antaranya Syiah dan Druze.

Negara Jordan merdeka di bawah British pada 25 Mei 1946. Jordan mengamalkan sistem kerajaan Raja Bermonarki dengan raja merupakan ketua negara dan berkuasa mutlak. Raja pertama yang memerintah ialah Raja Abdullah 1 bin Hussein kemudian diganti oleh Raja Talal bin Abdullah. Kedua-dua raja tersebut tidak lama memerintah. Raja Abdullah dibunuh kerana motif politik manakala Raja Talal hanya memerintah setahun kemudian wafat disebabkan masalah kesihatan. Raja Hussein bin Talal merupakan raja ketiga yang memerintah selama 46 tahun sejak 1953 sehingga akhir hayat beliau pada tahun 1999. Takhta raja Jordan di ambil alih oleh Raja Abdullah II bin Hussein pada 7 Februari 1999 sehinggalah ke saat ini. Kerajaan Jordan pula diketuai oleh Perdana Menteri yang dilantik oleh raja. Perdana Menteri Jordan pada ketika ini ialah Nadir al-Dahabi yang baru 3 bulan menjadi ketua kerajaan (dilantik pada 22 Novembe 2007) menggantikan Marouf al-Bakhit yang berkhidmat selama 2 tahun sebagai Perdana Menteri.

Terdapat 12 buah muhafazah atau negeri di Jordan iaitu Ajlun, Al-'Aqabah, Al-Balqa', Al Karak, Al Mafraq, 'Amman, At-Tafilah, Az-Zarqa', Irbid, Jarash, Ma'an dan Madaba. Masyarakat arab di kawasan utara terutamanya Amman adalah mereka yang berasal dari tanah Palestin. 80% penduduk Amman berasal dari Palestin dan mendapat taraf warganegara Jordan dari pemerintah di sini. Proses penghijrahan ini berlaku selepas yahudi laknatullah memasuki Palestin pada tahun 1948 dan ketika peperangan 1967 di antara Jordan dan Israel. Selepas kependudukan yahudi berlaku di Palestin, ramai rakyat Palestin berhijrah ke Jordan dan mereka disediakan khemah perlindungan dan seterusnya diberikan tanah untuk menetap. Antara kawasan utama penempatan Palestin di Jordan ialah Beqa'a, Wehdat, Sukhnah dan Marka. Penduduk asal Jordan kebanyakkan mereka berasal dari kawasan selatan iaitu Al-Karak, At-Tafilah dan Ma'an. Masyarakat badwi yang mengamalkan cara hidup berpindah randah masih terdapat dinegara ini. Dianggarkan masih ada 40,000 orang yang masih mengekalkan cara hidup tradisional lama. Mereka puak yang dihormati apabila dikaitkan dengan soal semangat kebangsaan arab.

Golongan ini memainkan peranan yang penting ketika kebangkitan arab menentang kerajaan Turki-Uthmaniah. Pengawal di raja antara golongan yang dihormati dan kebanyakkan dari pengawaldi raja adalah dikalangan Badwi. Golongan ini turut memainkan peranan yang penting dalam kegiatan pertanian dan penternakan yang menjadi sumber ekonomi utama kepada kerajaan Jordan.

Jordan menggunakan matawang Dinar atau singkatanya JOD (Jordanian Dinar). Kadar tukaran Ringgit Malaysia dan Jordan Dinar pada Januari 2008 ialah JOD 1 bersamaan RM 4.59. Ekonomi di Jordan bergantung kepada sumber utamanya iaitu pertanian dan pelancongan. Terdapat beberapa sumber galian di Jordan iaitu Fosfat (galian utama). Galian tembaga terdapat di Wadi Araba serta besi di Ajloun. Sumber Petroleum terdapat di Azraq, Ba'ir dan Umari namun ia amatlah sedikit. Gas turut ditemui dikawasan sekitar Azraq dan Ruweished yang bersempadan dengan Iraq. Hasil ekonomi turut diperolehi dari kilang Potash di Ghor As-Safi yang menghasilkan garam dari sumber Laut Mati.

Bentuk Muka bumi Jordan terbahagi kepada 3 bahagian utama iaitu Jordan Rift Valley, kawasan tanah tinggi dan kawasan dataran padang pasir. Rift Valley atau lurah gelinciran dikenalpasti bermula di Mozambique di Afrika dan berakhir di persisiran Laut Ijah di Turki. Jordan Rift Valley yang juga merupakan kawasan tanah rendah (dibawah paras laut) bermula dari Sungai Yarmouk di utara Jordan sehingga ke bandar Aqabah di Selatan. Kawasan ini turut merangkumi Laut Mati dan Wadi Araba. Jordan Rift Valley sepanjang 370 km dari utara hingga ke selatan dan bersempadan dengan tanah Palestin yang dijajah.

Kawasan tanah tinggi di Jordan merangkumi kawasan Jabal Ajlun, Jabal Balqa' (dikawasan utara), Jabal Mu'ab, Jabal Syaraat dan Jabal Jaranitiah (dikawasan selatan). Padang pasir Jordan meliputi kawasan di Timur Jordan. Dataran Luas Hasma meliputi kawasan Ras Annaqab sehingga sempadan negara Arab Saudi. Padang pasir Hamad bermula di selatan Ras-Annaqab sehingga sempadan Iraq di Barat Laut manakala padang pasir Al-Harrah seluas 11,000 km persegi bersambung dengan pada pasir Al-Harrah di selatan negara Syria.

Jordan mengalami iklim panas dan sejuk. Musim panas bermula dari Mei hingga November dan musim sejuk mulai Disember hingga April. Musim bunga dan luruh berlaku dalam jangka waktu yang singkat di antara jadual perubahan musim sejuk dan panas

4 komen:

FaRuHa said...

Salam kunjung balas

silversarina said...

wah , semakin ramai penduduk Jordan ... penempatan kem Palestin masih adaa yang dhaif , kasihan mereka.

Tq for sharing the info.

KAMATO said...

berapa ya pendapatan perkapita rakyat jordan

Anonymous said...

faruha,
tq atas kunjungan

____________________________

Makcik Ina,
memang kesihan ngan nasib pendatang palestin disini..teringat satu entry makcik dalam loveujordan cerita masa pergi ke mukhayyam dorang..

______________

kamato,
hurm.. saya xda maklumat ttg pendapatn perkapita rakyat dijordan