Tuesday, January 1, 2008

Tariq Sahrawi Urdun

14 Zulhijah yang lalu, bandar Qatranah sudah mulai sibuk. Puluhan bas membawa jemaah haji dari Jordan sudah mula memasuki bumi Jordan. Rata-rata dari mereka memilih Qatranah sebagai tempat istirehat dan solat sebelum perjalanan diteruskan ke Amman. Qatranah merupakan sebuah pekan kecil yang terletak kira-kira 90 km dari ibu negara Amman dan 35km dari muhafazah Karak yang berada di tengah-tengah negara Jordan. Qatranah menjadi pekan kecil penting yang terletak di jalan perhubungan utama jemaah haji yang datang dari Syria, Iran, Turki, Russia, negara-negara bekas Soviet Union dan eropah barat menuju ke Mekah melalui jalan darat untuk menunaikan ibadat haji dan umrah.

Bermula dari 2 Syawal, sempadan Jaber, Jordan dan Naseeb di Syria akan dipenuhi jemaah-jemaah haji yang mengembara jauh melalui jalan darat untuk ke Mekah. Mereka tiada pilihan jalan darat yang lain selain melalui negara Jordan. Kini setelah musim haji berlalu, selepas sahaja melontar di Jamarat pada hari kedua dan jemaah yang niat meninggalkan mina untuk tidak melontar pada hari terakhir sudah mula meninggalkan Mekah. Inilah kebiasaan yang dilakukan oleh sesetengah rakyat dataran Syam. Mereka tidak menunggu lama setelah selesai ibadat haji. Pakej yang dianjurkan oleh Agensi-agensi pengurusan haji kebiasaanya begitu. Rugi mereka berbanding rakyat Malaysia yang masih boleh menetap lama sebelum atau sesudah rukun haji dilakukan. Sudahlah sukar untuk mereka ke Mekah, dapat pula sekejap berada di sana. (Jordan mengenakan syarat mereka berumur 60 tahun ke atas untuk menunaikan haji, ini disebabkan kuota yang sikit untuk rakyat Jordan: 1% Penduduk= 6000 orang).

Sesahihnya bumi Jordan telah menjadi laluan perjalanan utama haji sejak berkurun lamanya. Sebelum zaman Uthmaniah, ketika Tariq Sahrawi belum wujud, para jemaah haji yang datang berkafilah telah memilih laluan Trajan atau dikenali sebagai King's Highway (Jalan Berbukit di kini berada di barat Jordan). Laluan tersebut bermula di Sungai Furat melalui Dimasyq dan terus menuju ke Bosra, melalui Hesban dan Madaba terus ke Karak dan Tofilah menganjur sehingga ke Eilat (Aqabah) dan berakhir di Ramsis di Mesir. Bagi mereka yang ingin menunaikan haji pada ketika itu aku terus mengambil jalan Laut Merah untuk menuju ke Madinah dan berniat haji di Miqat Bir Ali untuk menunaikan umrah atau haji.

Ketika mana zaman kerajaan Uthmaniah, Tariq Sahrawi telah dibuka dan ia memudahkan lagi para haji untuk bergerak menuju ke Mekah dengan menyediakan kemudahan solat dan air di Dab'a, Qatranah dan Ma'an (Lokasi di Jordan). Tariq Sahrawi inilah yang terus digunakan sehingga hari ini oleh jemaah haji untuk menuju ke Madinah dan Mekah.

Ketika ini, sempadan Bab Hawa-Cilvegozu di Syria dan Turki terus dipenuhi bas para jemaah haji yang telah selesai menunaikan ibadah haji. Ketika berada di sempadan tersebut beberapa hari yang lalu, beratus bas beratur panjang di sempadan menunggu giliran untuk melepasi sempadan Turki. Ada bas dari Turki, ada dari Russia dan ada dari negara bekas Soviet Union seperti Armenia, Azerbaijan, Uzbekistan DLL. Perjalanan mereka sesahihnya masih jauh dari sempadan Syria-Turki. Ditambah lagi keadaan kenderaan mereka yang agak daif.

Melihat keadaan mereka, kekadang hati terdetik betapa mudahnya kembara Haji rakyat Malaysia ke bumi Mekah. Semua keperluan cukup, selesa dan tersusun. Namun, mungkin kembara haji mereka yang susah ini lagi membuatkan mereka mengejar untuk mendapat nikmat ibadat haji mabrur. Bukan mengejar mendapatkan status 'haji'.


2 komen:

::alifdalmim:: said...

bc artikel nih rsa rakyat msia beruntung sgt sbb kemudahan mengerjakan hji yg bolh kata 5star...nk dibanding dgn negera yg len..kesian gler...harap diaorg sumer dpt haji yg mabrur..

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

betul tue Adam..