Friday, January 11, 2008

Tell Hesban

Kesan tinggalan sejarah di Tell Hesban, di Hesban.
Sebuah kampung kecil dalam Madaba Region, Jordan
[ Tell bemaksud bukit rendah ]


Hesban terletak lebih kurang 10km dari bandar Madaba di Jordan. Ia merupakan sebuah kampung kecil namun di sana terdapat tinggalan sejarah yang cukup 'mahal' nilainya. Trip untuk menjejaki perkampungan tersebut adalah mudah. Terdapat perhubungan awam yang mudah untuk ke Hesban. Antaranya coaster yang mudah di dapati dari Mujammak Raghdan. Atau boleh di ambil dari Mujammak Jadid bandar Madaba sekiranya bandar Madaba menjadi pilihan lawatan terlebih dahulu sebelum Hesban.

Setelah tiba di Hesban beritahu sahaja kepada pemandu coaster yang anda ingin menjejaki Tell Hesban di mana terdapatnya Atharriyah (Kesan Arkeologi) di kawasan tersebut. Pemandu akan memberhentikan anda bersebelahan bukit rendah di mana terdapatnya kesan sejarah di Hesban.



Tell Hesban pernah menjadi penempatan tentera Sallehudin Al-Ayubi
Hesban juga dikenali sebagai Hesboun. Ibnu Kathir di dalam kitabnya menyatakan bahawa Hesban adalah ibu negara Balqa’ suatu ketika dahulu. Panglima Islam Sallehudin Al-Ayubi telah menjadikan kawasan ini sebagai kawasan penempatan askar ketika dalam perjalanan menuju ke Karak dalam misi menawan kota tersebut dari tangan tentera salib yang diketuai oleh Reynald Chatillon pada tahun 1161. Sallehuddin Al-Ayubi pada serangan itu telah berjaya menawan kota tersebut dari tangan tentera salib sekaligus memulakan penguasaan di Karak sehinggalah berakhirnya pemerintahan Islam Turki-Uthmaniyyah di Karak 92 tahun yang lalu.

Sejarah Ringkas Hesban
Kesan tinggalan tamadun Islam banyak ditemui di lokasi sejarah ini. Antaranya ialah 66 kepingan duit dari zaman kerajaan Islam, lampu pelita dan 4 telaga air sedalam 10m. Sejarah sebelum kedatangan Islam menyaksikan kota ini pernah di duduki oleh Raja Amuriyyun yang menjadikan Hesban sebagai ibu kota Saihun. Kemudiannya sekitar kurun pertama hingga kurun kelima masihi ia di duduki oleh Rum-Byzantium di mana kesan tinggalan mozek, tiang-tiang Rum masih jelas kelihatan. Dalam pada itu tinggalan tin yang digunakan sebagai hiasan pada zaman Herodes turut ditemui20.

Di kawasan Hesban ini juga turut ditemui manuskrip yang bertulis nama-nama dari Ketamadunan Mesir dan Babylon yang dipercayai oleh ahli arkeologi berusia lebih 2500 tahun yang lalu.

2 komen:

arsaili said...

salam bro apa kabar..iskk bila la nak jenjalan kat sana

Anonymous said...

salam arsaili.. baek2 sahaja. dtgla jordan. kalau saya disana insyaAllah leh tlng bawa jejalan.. :)