Thursday, January 17, 2008

Daerah Batanea Kuno

Makam Nabi Ayub a.s di Syeikh Saad, Hauran- Syria

Kawasan Hauran merupakan dataran luas dan subur terletak di Selatan negara Syria pada ketika ini. Kawasan ini seluas 100Km dari utara ke selatan dan 70 km dari Timur ke Barat. Antara daerah yang terdapat di tanah Hauran ialah Dera'a yang merupakan salah satu negeri di Syria. Selain itu kawasan Jabal Arab Shahba dan Suweida serta kawasan Golan turut berada di dalam dataran Hauran.

Hauran dikuasai oleh Greek setelah jatuhnya Sleucid. Dataran ini pernah diserbu oleh kedatangan yahudi dan kumpulan-kumpulan Nabatean. Raja tempatan yang separa yunani telah dijatuhkan dan sebahagian besar kawasan ini jatuh dibawah kawalan arab badwi. Kawasan ini pernah ditadbir oleh Raja Herod (Raja Judea- 37-4SM). Kawasan ini kekal ditangan anak Raja Herod iaitu Philip sehingga kematianya pada 34SM. Pada 70M Bosra telah menjadi ibu kota Kerajaan Nabatean tetapi hanya mengawal kawasan selatan Hauran. Seluruh kawasan ini telah menjadi tanah milik arab pada hujung kurun ke-2.

Hauran kuno dibahagikan kepada empat kawasan.

1. Gaulanitis
[ Jaulan atau Golan- terletak di antara Dimashq/Jalan Deraa dan Bukit Golan ]


2. Batanaea
[ Nuqra- Ibu kota Deraa (Adraa Kuno) ]


3. Trachonitis
[ Ledga atau Leja- Pelarian kawasan separa hutan Barat Laut Jabal Arab ]


4. Auranitis
[ Ke semua Jabal Arab dan dataran hingga ke Bosra ]


Ada juga pendapat mengatakan kawasan utara Gaulanitis (Ituraea barat dan selatan Dimashq yang juga dikaitkan dengan Chalcis (Aanjar Moden di Wadi Beqaa) termasuk di dalam kawasan Hauran.

Pada ketika ini, Hauran telah dipecahkan kepada beberapa negeri di bawah pemerintahan kerajaan Syria Moden iaitu Dera'a, Suweida dan Quneitra. Terdapat banyak kesan sejarah tamadun terdahulu dan tamadun Islam terdapat di kawasan ini. Terutamanya, kawasan Hauran ini menempatkan Makam Nabi Ayub a.s yang terdapat di sebuah daerah kecil bernama Syeikh Saad berhampiran Saham Jaulan. Selain itu, sahabat Rasulullah Saad bin Ubadah Al-Ansari turut disemadikan di Syeikh Saad. Ulamak Mazhab Shafii yang terkenal iaitu Imam Abi Zakaria atau mashyur dengan nama Imam Nawawi turut wafat dan disemadikan ditanah kelahiranya iaitu Nawa. Daerah kecil Nawa terletak 5km dari Syeikh Saad dan berada di dalam kawasan Hauran.

Kawasan Hauran ini turut meninggalkan catatan sejarah di mana Rasulullah S.A.w pernah tiba di tanah ini. Iaitu di kawasan Bosra. Rasulullah telah mengikuti kafilah pedagang yang diketuai oleh bapa saudaranya Abi Talib ketika berumur 12 tahun. Di sinilah berlakunya pertemuan Rasulullah S.A.W dengan Buhaira yang beragama Nasrani. Di mana telah tercatat di dalam kitab Injil tentang tanda kerasulan Nabi akhir zaman pada belakang bahu Rasulullah S.A.W. Rumah Ibadat Nasrani di mana pertemuan itu berlaku masih kekal terdapat di kota Bosra dan terdapat pula kesan lutut unta yang dinaiki oleh Rasulullah pada sebuah batu yang kini dipelihara baik di Mabrak An-Naqqah iaitu sebuah masjid yang terdapat di dalam kota lama Bosra.

Bosra selain menjadi sebutan masyarakat Hijaz sebagai pusat perniagaan ia juga merupakan salah satu dari kota Nabatean dan Rum yang utama suatu ketika dahulu. Kesan tinggalan Nabatean dan Rum masih boleh dilihat sehingga ke hari ini. Terutamanya teater Rum terbesar di Timur Tengah. Bosra telah ditawan oleh tentera Khalid Al-Walid dalam siri pembukaan dataran Syam pada tahun 16 Hijrah.

Teater Rum Bosra

8 komen:

KAMATO said...

Salam kenal, suka tulisan saudara

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

TQ Kamato.. salam kenai.

Anonymous said...

byk lg rupenye tempat yg saye xtau kt sini.. :)

Anonymous said...

ada masa hujung2 minggu jalan2 le..tp denga kaba budak medic nie bz memanjang, xbnyk masa sgt kn nak jalan2 kecuali cuti sem?..:)

SoFie NuR said...

bile la nk smpai jordan blk ni...byk lg tempat yg x pegi...ehmm...

Anonymous said...

de peluang nnt dtgla..berjalan sahaja kali ni :)

Anonymous said...

Salam

Satu laman berbentuk travelouge yang menarik

Anonymous said...

al qasam..
syukran jazilan..