Sunday, January 6, 2008

Kedai Buku Terpakai Abu Marwan

Peta menunjukkan lokasi Kedai Buku Terpakai Abu Marwan di Downtown (Balad), Amman

Entri kali ini ditujukan khas kepada rakyat Malaysia yang berada di bumi Jordan yang minat membaca dan membeli buku. :)

Peta di atas menunjukkan lokasi Kedai Buku Terpakai Abu Marwan yang sering menjadi tempat 'lepak' aku ketika menuntut di bumi Jordan dahulu. Setiap kali ke bandar Amman, sudah pasti kedai buku kecil yang terletak di tepi Shariq Saqaf Sil aku jejaki. Buku-buku sejarah, pelancongan, majalah National Geographic dan lain-lain menjadi sasaran. Paling tidak satu buku di bawa pulang setiap kali berkunjung.

Kepada mereka yang gemar membaca, kedai buku terpakai Abu Marwan sepatutnya dikunjungi. Kekadang buku yang dijual dikedainya bukanlah buku yang 20-30 tahun lamanya. Ada juga buku-buku yang baru dipasaran tapi sudah 'dilelong' dikedainya. Misalanya majalah National Geographic yang keluarannya setiap bulan boleh didapati issue terbaru di kedai tersebut. Siapa yang cepat, siapa yang beruntung akan dapat 'hasilnya'. Kalau beli baru di Safeway atau Prime Megastore harganya JD 5.500, beli di kedai Abu Marwan JD 0.500 sahaja.

Pemilik kedai ini bernama Bahzad. Namanya seperti nama yang terdapat di dalam masyarakat Checen atau di negara-negara bekas Soviet Union bersempadan dengan Turki (Georgia, Azerbaijan, Armenia). Bahzad lebih mesra dipanggil dengan panggilan Abu Marwan.

Bermacam-macam jenis fiksyen buku, majalah boleh didapati di kedai tersebut. Ekonomi, Politik, Sains, Perubatan, Keagamaan dan pelbagai lagi boleh dimiliki dengan harga yang jauh lebih murah. Isi buku sama sahaja dari yang baru.

Kepada ulat buku, ada masa berkunjunglah ke situ.

2 komen:

madt said said...

terime kasih!! Allah yubarik fik~

Anonymous said...

sama-sama mataq..