Monday, December 17, 2007

KLIA ke QAIA


Hampir sebulan juga tidak menulis sesuatu di blog ini. Ini entry pertama aku tulis untuk bulan Disember ini. Sejak balik ke Malaysia September lalu, boleh dibilang dengan jari tangan berapa sahaja entry yang mampu aku tulis. Semuanya atas faktor masa. Kekadang terlintas dalam hati sambil memuji mereka yang lebih sibuk dari aku masih mampu meluangkan masa untuk menulis sesuatu di dalam blog-blog mereka demi menyampaikan sesuatu ilmu dan berdakwah atau paling kurang menulis diari mereka untuk dikongsi dan dijadikan memori.

Sudah seminggu aku berada di Jordan. 2 hari sebelum berangkat ke Jordan aku bermalam di rumah sahabat lama Ust Izham di Selayang. Masa-masa yang lain aku habiskan bersama sahabat-sahabat yang kini menyambung pelajaran di peringkat MASTER di UIAM. Ketika bersama mereka di asrama Mahallah Uthman UIAM aku tidak dapat menipu diri sendiri yang jiwa aku sesahihnya kuat untuk menyambung pelajaran. Namun buat masa ini aku perlu menyelesaikan 'misi' yang lebih penting dari itu dalam hidupku. Misi meramaikan umat Muhamad.

Di UIAM aku sempat melepak di bilik Salman dan Khairul serta bertemu bekas-bekas sahabat seperjuangan di Jordan- Nahar, Shiham, Luqman, Paktam dan Muiz yang pernah berada di Jordan kemudian berpindah ke Universiti Madinah. Terima kasih semua.

8 Disember
Aku ke KLIA bersama Ust Izham yang sudi menghantar. Khairul pun turut serta. Bersama ada di KLIA tunang kesayanganku bersama keluarganya.

Penerbangan ke Doha seawal jam 3.30 pagi waktu Malaysia cuma membuatkan aku mengantuk. Namun sepanjang 6 jam lebih penerbangan ke Doha aku tidak dapat tidur. Tiba di Doha International Airport sekitar jam 6.40 pagi waktu Doha. Pendaratan lewat 15 minit disebabkan faktor cuaca yang buruk. Kabus tebal dan angin yang kuat pagi itu di Doha. 6 jam berada di Doha International Airport sebelum berangkat ke Amman Jordan. Sesahihnya fasiliti yang disediakan di DIA amat baik. Ruang yang luas, kerusi yang banyak sudah memberi keselesaan kepada awam. Aku tidur di surau yang sudah sedia dipenuhi manusia walaupun tertera jelas larangan tidur tertampal di dinding.

12.30 waktu Doha aku berangkat ke Amman. 2 jam 50 minit perjalanan dengan aku selamat tiba di Amman. Aku tiba jam 2.50 waktu Jordan.

Alhamdulillah, semuanya selamat.

Aku kembali ke Jordan bertujuan membawa keluarga Haji Razak Mat Amin yang mengambil pakej melancong ke Jordan, Syria dan Turki dari HZ Travel & Tours. Trip 6 hari 5 malam Jordan sudah selesai bermula 10-15 Dec baru-baru ini dan Trip ke Syria akan bersambung pada 24-31 Dec ini. Buat masa sekarang Haji Razak bersama keluarga menghabiskan masa dirumah anaknya yang menuntut di JUST.

Jadual kerja di Jordan akan ketat selepas 24 Dec. Selepas Trip Haji Razak sekeluarga berakhir terdapat 2 group lagi yang perlu aku bawa. Ini tidak termasuk trip pelajar yang akan berlangsung pada 26 Januari hadapan dan 02 Februari ke Jordan dan Syria. Pada ketika ini juga, bisnes partner aku Zaid sedang menguruskan Trip 8 hari ke Istanbul yang disertai oleh 15 orang pelajar dari Mu'tah.

Semoga Allah mempermudahkan segala-galanya. Ameen Ya Rabb..

2 komen:

SoFie NuR said...

wah...sakan berjalan..pegi jordan cam blk kampung je...huhu

nway,selamat hari raye aidiladha..maaf zahir batin..:)

Anonymous said...

salam sofie..

selamat hari raya..
mmg dah keje camni..berjalan kesana kemari lah..

"Berjalanlah di muka bumi kemudian lihatlah bagaiman kesudahan orang-orang yang berdusta"..