Friday, November 23, 2007

Seketika di Tuwal Dabbaghin

Beehive House di Hama, Syria


Manusia boleh hidup dan berteduh dengan pelbagai cara dan altenatif. Selagi akal digunakan, mahu berfikir, berjuang untuk hidup semuanya boleh jadi. Manusia boleh hidup dengan membuat rumah di atas pokok, membina ais untuk dijadikan rumah igloo. Menghasilkan papan untuk membina rumah papan. Menghancur, membentuk batu untuk dijadikan rumah batu..

Semua itu terlintas difikiranku ketika tercegat di Tuwal Dabbaghin, sebuah perkampungan 'aneh' terletak jauh dari kemodenan. Kampung tersebut berada di dalam bandar Hama, sebuah bandar yang pernah menyaksikan umat Islam di bunuh beramai-ramai dengan kejahatan tentera suruhan 'Si Singa'. Walaupun ia sudah berlalu 25 tahun yang lalu, namun sejarah hitam itu telah tercatat yang mana Islam boleh membunuh Islam atas sebab harta dan kuasa.

Aku berada di Tuwal Dabbaghin setelah selesai melawat Qasr Ibn Wardan. Di perkampungan kecil tersebut terdapat puluhan buah rumah yang dibina dari tanah berbentuk bujur yang dikenali dengan Beehive House. Rumah tersebut masih dihuni oleh penduduk pendalaman padang pasir Syria. Mungkin ada dari mereka adalah badwi yang cuba merasa hidup tidak lagi dengan berkhemah dan berpindah randah.

Pertama kali aku melihat rumah seperti itu ialah di dalam rancangan Jejak Rasul terbitan TV3. Di dalam rancangan tersebut, mereka menyiarkan keadaan Beehive House yang terdapat di Harran, sebuah wilayah kecil di SanUrfa, Turki.

Ternyata setelah belasan tahun aku melihat siaran tersebut, aku diberikan kesempatan berada di hadapan binaan tersebut tetapi tidak di Harran tetapi di Tuwal Dabbaghin, Hama. Menurut catatan, binaan beehive house tersebut hanya terdapat di Harran Turki dan di Hama Syria. Ia tidak wujud di kawasan lain.

Aku tidak dapat lama disitu kerana berjanji dengan pemandu van yang membawa aku untuk berada hanya 15 minit. Ia secara kebetulan aku melalui kawasan tersebut setelah melawat di Qasr Ibn Wardan- Sebuah kota Byzantium yang terletak 60km ke arah padang pasir dari bandar Hama.. aku sempat merakamkan kenangan di Beehive House, melihat kehidupan manusia di dalamnya..

Aneh.

4 komen:

k.lin@melurdesa said...

aneh tu menarik :)

suweileh family said...

peliknyerr, rumah tu, sesuai dengan namanya...kat dlm tudiorg tidur beralas tikar ke tak? ke atas tanah gitu jer.

ni nmpak gaya kena melawat ni

hazimin said...

salam kak lin.

mmg ia menarik tetapi cukup aneh.. ckup unik. :)

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

salam kak ina, ust mujahid..

ada umah dia lapik ngan kain jenis guni kasar yang macam badwi selalu guna tue...pernah tengok dalam web ada juga umah yang xde lapik ape..

hurm.. nnt boleh melwat ke sana..