Friday, May 8, 2009

Binaan di Jabal Qala'ah

Great Audience Hall- Umayyad

Kesan sejarah dan arkeologi yang terdapat di Jabal Qala'ah membuktikan bahawa kawasan ini pernah di duduki oleh pelbagai kerajaan dalam zaman yang berbeza. Bermula dari zaman kerajaan Rum, Byzantium sehinggalah ke zaman pemerintahan kerajaan Islam Umawi, Abbassiah dan Turki Uthmaniah. Kota yang terletak berdekatan Jabal Hussein dan Wasatul Balad Amman ini merupakan salah satu dari kota-kota Decapolis Rum bahkan ia merupakan pusat pentadbiran setelah Gerasa pada ketika itu.

Antara kesan binaan kerajaan Rum yang masih kekal di Jabal Qala'ah ialah Kuil Hercules yang terletak berhadapan dengan Muzium Negara Jordan. Ia dibina oleh Maharaja Marcus Aurelius yang memerintah sekitar 161 hingga 180 masihi. Kesan gereja Byzantium turut dapat dilihat di kota ini.

Terdapat sebuah binaan besar dengan kubah yang dikenali dengan Great Audience Hall. Ia merupakan kompleks istana dan kawasan rehat kota yang dibina ketika zaman kerajaan Umawiah sekitar kurun ke-7 masihi. Berdekatan dengan Great Audience Hall terdapat kolam besar yang dikenalpasti sebagai water reservoir atau pusat takungan air utama untuk disalurkan ke seluruh kota.

Antara kesan tinggalan zaman kerajaan Islam yang lain ialah Menara Abbassiah yang terletak berdekatan Kuil Hercules. Dari menara tersebut pemandangan wasatul balad Amman dapat dilihat dengan jelas. Perkuburan lama Islam turut ditemui di dalam kota lama ini.

Teater Rum di Raghdan dan The Nyphaeum berdekatan Masjid Hussain merupakan sebahagian dari kota ini sekaligus membuktikan ia sebuah jajahan kota yang besar suatu ketika dahulu yang kini telah hilang ditelan proses pemodenan.

Kuil Hercules. Era Rum Barat

Teater Rum di Raghdan. Gambar di ambil dari Jabal Qala'ah

2 komen:

PG said...

Salam Tuan Rumah
Cantik pemandangannya..Mesti seronok.

Muhamad Hazimin Sulaiman said...

berjalan di muka bumi sambil kita bermaklumat memang bertambah seronok. kkdng org suka melancong, nak tenang jiwa kata mereka tanpa tidak bermaklumat.

rugi.